Мандрівки історичною Київщиною: Подорож 12 (частина 3)
31.07.2017 0 Редакция Steelgrey
Мапа Київської губернії (близько 1900).
Юрій ЧЕРНЕЦЬКИЙ (Житомир — Харків), доктор соціологічних наук, автор книжок «Україна. Історія, природа, мистецтво» (2009), «Листування з Долею: 111 поезій різних років» (2012), «Слобідська Україна: Короткий науково-популярний історико-культурологічний путівник» (2016) та ін. і більш ніж 150 статей з питань історичного українознавства — спеціально для журналу NEWSSKY.COM.UA
Мандрівки історичною Київщиною: Подорож 12. Черкаси — Городище — Мліїв — Мошни та ін. — Київ (частина 3)
Пропоную Вам, шановні читачі, за допомогою фото, зробленого моєю дружиною (будь ласка, див. нижче), повернутися до міста й місця, звідки починалася наша подорож узбережжям і водами рукотворного Кременчуцького моря, а звідти помандрувати спочатку на захід, до гирла Тясмину. Нинішнього гирла.

Світловодськ. На горах-пагорбах над Кременчуцьким морем розкинулося це сучасне місто, а за три десятки кілометрів у західному напрямку у водах-глибинах рукотворного моря знайшло довічний притулок-прихисток історичне місто Крилів. Фото — Тетяна Чернецька (2016).
…Ще моря-річки вкрили води-хвилі,
коли постала Кременчуцька ГЕС,
відоме історичне місто Крилів:
кінець старих — ціна нових чудес…
У нас принаймні так траплялось часто;
трапляється нерідко й дотепер.
Та головне — що все звучить, на щастя,
Франкове: «…Він живе, він ще не вмер»!
Не вмре й пам’ять про славне історичне місто Крилів, зокрема — про останні дні його земного життя. Д.С.Вирський повідомляє [ЕІУ, т. 5 (2008): с. 339], що оскільки у зв’язку з будівництвом Кременчуцької ГЕС, яке почалося в листопаді 1957 року, місто мало потрапити до зони затоплення, його жителі були переселені, переважно до Світловодська. А ще саме у Світловодському міському краєзнавчому музеї зберігаються фотографії, зроблені тоді кореспондентом районної газети «Прапор комунізму» Василем Перепечаєм (Перепічаєм), на яких задокументовано останні — перед затопленням — миттєвості Новогеоргіївська (під такою назвою місто завершило своє існування). Складається враження, що Вищі Сили, звісно, з допомогою справжніх Людей, не залишають без опіки і тих із нас, які зберігають громадську пам’ять. Міське Інтернет-видання «Світловодськ» 5 червня 2006 року, публікуючи добірку фотографій Перепечая, додавало, що 2004 року він помер, і за його могилою вже немає кому доглядати. Тому, за ініціативи краєзнавчого музею і ТРК «Веселка», міська влада знайшла можливість виділити кошти на встановлення пам’ятника на могилі Василя Перепечая. А ще нам із Вами, шановні читачі, побачити Крилів-Новогеоргіївськ надає можливість віртуальна виставка на сайті Кіровоградської обласної бібліотеки — Світловодськ належить до Кіровоградської області — «Подорож вулицями втраченого міста».

Розташування міста Крилова (мапа імперської доби).
А заснований Крилів був близько 1615 року на лівому березі знаменитої річки Тясмин, побіля її тодішнього гирла. Укріплене земляними валами місто належало до Чигиринського староства Київського воєводства, мало магдебурзьке право.
З моменту заснування джерела XVII століття просто-таки рясніють згадками про Крилів. Під час «нового циклу» козацьких повстань місто опиняється у вирі-епіцентрі «війн» 1625 і 1637—1638 років. На самому початку Хмельниччини — у травні 1648 року — воно було спалене відступаючими урядовими військами. Але вже виникала Українська козацька держава, і невдовзі відновлений Крилів став сотенним центром її Чигиринського полку. Випробування тривали: на етапі громадянських воєн в Україні другої половини 1650-х — першої половини 1660-х років Крилів не раз ставав місцем запеклих бойовищ, найвідомішим із яких є «погром», у серпні 1662 року влаштований московським військам князя Ромодановського загонами гетьмана Юрія Хмельницького та союзників-татар. Місто було зруйноване під час чигиринських походів турецько-татарських військ 1677—1678 років, але відродилося на рубежі XVII—XVIII століть вже як маєтність миргородського полковника Данила Апостола. 1711 року населення Крилова було переселене в Лівобережну Україну (другий «великий згін» українців Правобережжя!) на вимогу царського уряду. А нове відродження містечка почалося від 1720-х років зусиллями польської адміністрації після повернення цих теренів під оруду Речі Посполитої.

Новогеоргіївськ (Крилів). Приватні крамниці міста. Фото початку ХХ століття.
Землі на правому березі Тясмину в цей період входили до Вольностей Війська Запорозького низового. Але, як відомо, злодійкуватий «протектор» — Російська імперія — у середини XVIII століття роздавав їх виключно на свій (і не скажеш «власний», бо власником було державне утворення українського козацтва — Запорозька Січ, точніше, Військо Запорозьке низове…) розсуд направо й наліво. У даному випадку все почалося близько 1736 року з поверненням під царську «зверхність» правого берега Тясмину, коли напроти польсько-українського Крилова з’явилася «вороняча» підросійська Крилівська слобідка. Згодом (де-юре протягом 1744—1753 років) ця «слобідка» була центром Крилівської сотні Миргородського полку: царська бандовлада (вже тоді «гібридна») постійно всіма доступними засобами намагалася розсварити українські козацькі державні автономії — Гетьманщину та Запорожжя. А з утворенням (на запорозьких козацьких землях, без згоди власника!) так званої Нової Сербії підросійський Крилів стає центром одного з двох новосербських полків — Пандурського… Після другого поділу Речі Посполитої 1793 року розпочинається процес об’єднання польського та російського Крилових, і вже за два роки місто стає формально єдиним. У 1821 році колишня російська частина Крилова була зарахована до складу військових поселень, а саме поселення отримало назву Новогеоргіївськ. А ось колишня польська частина зберегла свій попередній статус і гучну історичну назву Крилів; під нею містечко надалі входило до складу Подорожненської волості Чигиринського повіту Київської губернії. Новогеоргіївськ же, у 1860 році переданий до відання звичайної адміністрації, перебував як «заштатне» місто не в Київській, а в сусідній Херсонській губернії, у її Олександрійському повіті. До речі, територія міста, що знову стало єдиним за радянських часів, після побудови Кременчуцької ГЕС була затоплена не повністю, а лише частково. Найбільше постраждала лівобережна, «затясминська» його частина, тобто власне колишнє містечко Крилів. Що стосується «Новогеоргіївської» частини, то вона, за підрахунками фахівців, вціліла чи не на 70% (!) і тепер називається селом Нагірне Світловодського району.

Домінік П’єр де ля Фліз (близько 1854). «Вежа Святослава в Мошнах».
Діставшись нинішнього гирла Тясмину, ми не звертаємо ліворуч до вельми привабливого села Стецівки з його на диво мальовничим туристично-етнографічним комплексом «Козацький хутір» і преславного Чигирина, а простуємо «регіональним» узбережним автошляхом (тим, що «з відступом» від дніпровського Кременчуцького моря) у північно-західному напрямку повз село Худоліївку й ефектний монумент при в’їзді в Чигиринський район із Черкаського району і навпаки та через щойно відвідане місто Черкаси, яке, сподіваюся, Вам сподобалося, до села Мошни (наголос у назві — на першому складі!), розташованого у двох із половиною десятках кілометрів від обл- і райцентру.

Село Мошни Черкаського району. Спасо-Преображенська церква (1840; архітектор Джорджо Торрічеллі): загальний вигляд. Фото — I kynitsky (2013).
Вікіпедія сповіщає, що Мошни розташовані на правому березі Дніпра. Насправді Славута знаходиться поблизу, за кілька кілометрів, а через саме село (у якому, між іншим, 1823 року кріпаки-умільці побудували перший дніпровський пароплав) тече лише притока Дніпра річка Вільшанка. Перша згадка про Мошни датується 1494 роком, однак у документі йдеться про події, що сталися ще за правління останнього удільного київського князя Семена Олельковича, період якого припадає на 1455—1470 роки. За народними переказами, вже в той період Мошни були козацьким селом. У наступному, XVI столітті Мошни були приписані до Черкаського староства. Крім землеробства, тваринництва й промислів, тут розвивалися також ремесла, серед місцевих козаків було багато талановитих майстрів. Зокрема, заслуговує згадки той промовистий факт, що знамениті швидкохідні козацькі човни — чайки — будували не лише на Запорожжі, а й поблизу Мошен, та одразу спускали на дніпровську воду. У 1592 році містечко отримало магдебурзьке право, яке надавало громаді можливість самоврядування, а старі феодальні повинності заміняло податками з торгівлі та промислів. Восени 1637 року саме Мошни полковник запорозьких нереєстрових козаків Карпо Скидан своїм універсалом визначив як місце зосередження повстанців. Сюди ж підійшло з Черкас козацько-селянське військо під проводом гетьмана Павла Бута (Павлюка). І звідси наші повстанці вирушили на вікопомну битву, яка відбулася поблизу Мошен і ввійшла в історію як Кумейківський бій. З початком Хмельниччини Мошни стали сотенним центром Черкаського полку і надалі пережили ті ж події, що й сусідні Черкаси…

Село Мошни Черкаського району. Спасо-Преображенська церква (1840; архітектор Джорджо Торрічеллі): вигляд зі сходу. Фото — Denis Vitchenko (2008).
1819 року Мошнівський маєток перейшов до графа Михайла Воронцова — як посаг його дружини Єлизавети Браницької. Цьому самому Воронцову великий Пушкін п’ятьма роками пізніше присвятив епіграму, «осучаснений» переклад якої подаю:
* * *
Напів-шахрай, напів-кретин,
Напів-ханжа, напів-повія,
Напів-херло, та є надія,
Що врешті стане повним він.
Сьогоднішній сусідський паханчик своїм тріумфальним просуванням по авгієвих стайнях кримінально-авторитарної влади переконливо довів, що за відсутності народного опору «напів-херло» дуже швидко стає ПОВНЮЧИМ (тобто водночас цілковитим і смердючим) херлом… Але повернемося до Мошен. За Воронцова тут було створено разючий палацово-парковий ансамбль. Прикладом архітектурних витворів, що не збереглися, може слугувати споруджена на Мошногірському узвишші 58-метрова (!!!) «вежа князя Святослава», знана в народі як Мошнівський стовп (будь ласка, див. малюнок-ілюстрацію). Але, починаючи з 1917 року, протягом першої половини минулого століття цей ансамбль був фактично знищений дощенту. Від Воронцовської садиби випадково збереглися лише 7-кілометрова (!) паркова алея, 10-метровий (!) декоративний обеліск і споруджена за проектом архітектора Джорджо (Георгія Івановича) Торрічеллі в 1830—1840 роках прегарна Спасо-Преображенська церква. Торрічеллі — етнічний італієць, уродженець швейцарського міста Луґано — у 1827 році обійняв посаду міського архітектора Одеси. Це він склав тоді генеральний план, за яким відбувався комплексний розвиток прекрасного, вишуканого та величного міста — дорогоцінної перлини українського Півдня. Що стосується Спасо-Преображенської церкви в Мошнах, то вона, як зазначають фахівці, витончено, романтично й на диво органічно поєднує елементи й риси православного, католицького й мусульманського зодчества, цим нагадуючи також розташовані на території сучасної України Воронцовський палац в Алупці і зведену тим самим Торрічеллі церкву Святого Іоанна Златоуста в Ялті.

Село Мошни Черкаського району. Корпус земської лікарні (1894; архітектор Владислав Городецький). Фото — Користувач:Maxim Gavrilyuk (2011).
Ще в Мошнах той із нас, хто не намилувався вдосталь витворами метра Владислава Городецького в Черкасах, може оцінити споруджену за його проектом наприкінці ХІХ століття земську лікарню — чепурненький дерев’яний будиночок.
З Мошен далі ведуть у двох напрямках два биті шляхи. Можна тим же узбережним шосе «з відступом» податися на північний захід — до преславного міста Канева. А можна, віддаляючись від Дніпра, попрямувати в західному напрямку — до преславного міста Корсуня-Шевченківського. Ми ж із Вами, шановні читачі, проїхавши з десяток кілометрів битим шляхом на Корсунь-Шевченківський, у селі Байбузи (наголос на першому складі!) з ошатною церквою звернемо ліворуч, перетнемо річку Вільшанку та надалі попростуємо вздовж неї через за назвою гостинне село Старосілля (де вшануємо пам’ять трьох невідомих Героїв Крут, похованих тут; назва ж насправді підкреслює, що це дуже старе поселення, адже залишки городища свідчать: на території сучасного Старосілля люди жили ще за Київської Русі, у Х столітті) до преславного села Млієва.

Село Мліїв Городищенського району Черкаської області. У дендропарку на території Інституту помології ім. Л.П.Симиренка. Фото — Kiyanka (2009).
Мліїв розташований на берегах тієї ж річки Вільшанки. В історичних джерелах він уперше згадується 1499 року. З початком Хмельниччини містечко стало було центром Мліївської сотні Корсунського полку Української козацької держави — Гетьманщини. Але потім сюди надовго повернулося Польське королівство… На початку ХІХ століття Мліїв перейшов у власність до Єлизавети Браницької — майбутньої дружини Михайла Воронцова; із цим подружжям ми з Вами, шановні читачі, вже познайомилися, коли відвідували Мошни. А в 40-х роках того ж позаминулого століття Мліїв та околиці стали ареною звитяжної підприємницької діяльності великих українців Яхненків і Симиренків. Розповідаючи про ці роди-родини, спиратимуся в першу чергу на статті, які опублікували в академічній «Енциклопедії історії України» О.Д.Бойко, О.М.Кудласевич, Т.І.Лазанська та О.В.Янковська [ЕІУ, т. 9 (2012): с. 556—559); т. 10 (2013): с. 767—768].

Сміла. Краєзнавчий музей (до 1917 року в цьому будинку розміщувалося відділення Ощадбанку Російської імперії в м. Сміла). Фото — Роман Маленков (2009).
Яхненки походили із селян-кріпаків козацького роду містечка (тепер міста) Сміла, що розташоване на південний захід від Черкас, у якихось трьох десятках кілометрів. Це місто є сенс відвідати хоча б заради чудового краєзнавчого музею, що розміщується у вельми привабливому історичному будинку. Глава родини Михайло Яхненко, розбагатівши торгівлею та виготовленням кожухів і чобіт, на початку ХІХ століття викупив із кріпосної залежності синів Степана, Кіндрата, Терентія, дочок Анастасію та Євдокію і дружину Єфросинію Антонівну. Надалі Яхненки (родина яких, між іншим, у 1812 році переселилася до Одеси) заповзятливо торгували худобою, шкірами, збіжжям і борошном, будували, згодом орендували млини у Смілі та Умані, мали склади в Миколаєві та Севастополі. А близько 1820 року троє братів Яхненків і Федір Симиренко заснували фірму «Брати Яхненки і Симиренко».
Федір Симиренко, який народився, гадано, у другій половині 1780-х років у містечку Городище, також починав життя кріпаком. Щоправда, його батько Степан був козаком-запорожцем, але відмовився присягнути на вірність імператриці Катерині ІІ. За це його позбавили всіх привілеїв, козацьких вольностей і власного маєтку. Степан почав чумакувати і в дорозі загинув, а його дружину і шестеро дітей віддали в кріпацтво. Степанів син Федір вже після смерті батька, працюючи на князя Воронцова, домігся дозволу орендувати млини на Вільшанці. Кажучи по-сучасному, бізнес він вів вправно: млини стали приносити доход, і невдовзі підприємець на зароблені кошти викупив себе й родину з кріпацтва. Згодом одружившись із Анастасією Яхненко, Федір Симиренко, як уже зазначалося, разом із її братами заснував фірму. Швидко принесли плоди його підприємницький хист і комерційні здібності Яхненків. Вже на початку 1820-х років їх фірма фактично монополізувала в Російській імперії торгівлю великими партіями худоби, забезпечувала м’ясом усі промислові центри держави та через Одеський порт вивозила худобу в Європу. Хотів би наголосити й на іншому: Симиренки та Яхненки чи не першими в Україні почали провадити доброчинну діяльність. Зокрема, під час посухи 1830 року вони протягом трьох місяців надавали прихисток десяти тисячам голодуючих селян, яких і годували. Зазначається, що справжнього розквіту фірма досягла в 1840-ві роки, коли стала вкладати капітали в цукрову промисловість. Спрямував її діяльність на виробництво цукру й торгівлю ним Платон Симиренко — син Федора. У 1843 році фірма збудувала перший у Російській імперії пісково-рафінадний завод у Ташлику (нині село Смілянського району), у 1848 році — Городищенський цукрово-рафінадний завод, як зазначається на сайті Національного музею Тараса Шевченка, поблизу Млієва.
У самому Млієві 1846 року було збудовано за останнім словом техніки також перший у Російській імперії потужний машинобудівний завод європейського зразка, де виготовлялися парові двигуни та обладнання для цукроварень і борошномелень. На цьому ж підприємстві незабаром збудували два перших у Російській імперії цільнометалевих пароплави (річкових) — «Українець» (!) і «Ярослав» — для транспортування продукції фірми, тим самим започаткувавши регулярне пароплавство на Дніпрі. Великою мірою завдяки діяльності Яхненків-Симиренків в Україні з’явилася нова галузь сільськогосподарського виробництва — бурякосіяння. Т.І.Лазанська додає: «Волею і коштом власників фірми в містечку Городище виникло ціле робітниче селище з недільною школою, газовим освітленням, яке тільки почало з’являтися, крамницями, школою для дітей, лікарнею, театром і церквою» [ЕІУ, т. 10 (2013): с. 767]. На ниві громадських справ, у вельми важливій для сьогоденної України її царині проявив себе Семен Яхненко — син Степана: він на початку реформаційних 60-х років позаминулого століття був міським головою Одеси, під його керівництвом розроблено проект міського всестанового самоврядування, затверджений у 1863 році та частково використаний пізніше під час міської реформи 1870 року. Нарешті, варто зазначити, що керівники фірми Яхненків-Симиренків надавали значну допомогу в розвитку нашої національної культури, виступали за навчання дітей рідною мовою, фінансували видання літератури та підручників українською, активно підтримували діячів культури.

Левко Симиренко (1855—1920) з дітьми; зліва направо: Платон (1888—1952), Володимир (1891—1938), Тетяна (1887—1973). Фото 1910-х років.
Тож не випадково, приміром, про Кіндрата Яхненка із захопленням відгукувався Тарас Шевченко, який 1859 року завітав до братів Яхненків і Симиренків. Дружні стосунки з Шевченком від того року мав Платон Симиренко; він допоміг здійснити останнє прижиттєве видання «Кобзаря» (1860), на дуже велику за тодішніми вимірами суму викупивши більшу частину накладу (близько 1 тис. примірників) і безкоштовно розповсюдивши книги поміж працівниками цукрових заводів і селянами Київської губернії, а ще видати Шевченків «Буквар» для заводських шкіл. Інший син Федора Симиренка — Василь — також був меценатом української культури. Він сприяв своїми коштами діяльності Товариства підмоги українській літературі, науці і штуці (членами якого, зосібна, були історик Володимир Антонович, композитор Микола Лисенко, вчений-енциклопедист Михайло Грушевський), підтримував україномовні часописи й газети, Одеську Громаду та ін.

Пам’ятна монета НБУ, присвячена роду Симиренків.
У наступних поколіннях велич роду Симиренків, як відомо, засяяла й новими гранями. На сімейному знімку початку минулого століття бачимо батька (сидить у центрі) й сина (стоїть поруч), які зробили грандіозний внесок у зростання інтелектуально-культурного та науково-практичного потенціалу України. Цей факт відображає назва постанови Верховної Ради України, прийнятої в лютому 2002 року на ознаменування 150-річчя народження Левка Платоновича (батька) та 110-річчя народження Володимира Левковича (сина): «Про вшанування пам’яті великих українських вчених-садівників Л.П.Симиренка та В.Л.Симиренка». До речі, перший з них, підкреслюючи спадкоємність високих родових традицій, назвав особисто виведений сорт яблуні іменем свого батька — друга Великого Кобзаря та, крім іншого, засновника мліївських садів, де він сам розводив нові і вдосконалював існуючі сорти фруктових дерев: «ренет Платона Симиренка». А тепер зустрічає нас у Мліївському дендропарку великий Левко Симиренко, нагадуючи слідом за великим українським поетом Чеховим: «Вся УКРАЇНА — наш сад!» Прислухаймося — і діймо згідно з класичними настановами! Тому вирушаємо до Городища.

Городище. Михайлівська церква (1844; архітектор Джорджо Торрічеллі). Фото — Тетяна Чернецька (2016).
Перша писемна згадка про Городище, також розташоване на берегах Вільшанки, належить до початку XVI століття. Р.В.Маньковська повідомляє [ЕІУ, т. 2 (2004): с. 171], що від 1649 року воно було сотенним містечком Черкаського полку нашої козацької держави — Гетьманщини… Втомив подробицями, але не можу не згадати про те, що в місті, яке подарувало Україні родину Симиренків, діє Городищенський коледж — відокремлений структурний підрозділ Уманського національного університету садівництва. Також пропоную помилуватися незвичною для цих країв J готичною Михайлівською церквою з розписом ХІХ століття «Страшний суд» площею більше 100 м²! До речі, серед мерзотників, що отримують належне покарання, з подивом побачив… нинішнього сусідського фюрера. Портретна схожість — цілковита; перевірте. Утім, краще буду про Людей: у Городищі, зосібна, народилися поет, письменник, історик, педагог і громадський діяч Петро Гулак-Артемовський (1790—1865) та оперний співак, композитор, актор і драматург Семен Гулак-Артемовський (1813—1873)! Пора… Проводжатиме нас у путь урочисто-святкова дзвіниця Михайлівської церкви, немовби бажаючи Громадянам і справжнім Друзям нашої країни: «Нехай щастить!» А путінсько-рашистській наволочі кажучи начебто те ж саме, проте в сучасно-анекдотичному варіанті…

Городище. Дзвіниця Михайлівської церкви (1844; архітектор Джорджо Торрічеллі). Фото — Тетяна Чернецька (2016).
Далі буде!
Зокрема, продовження мандрівок історичною Переяславщиною-Полтавщиною, до яких хотів би додати ще принаймні три маршрути: 10) Чорнухи, Лохвиця та Ромни; 11) Великі Будища, Диканька та знову Полтава; 12) Мала Перещепина, Козельщина та Кременчук. І підготовка нової книги «Лівобережна та Слобідська Україна: Короткий науково-популярний історико-культурологічний путівник», що охоплюватиме й подорожі теренами Протовчанської, Орільської, Самарської та Кальміуської паланок Вольностей Війська Запорозького низового часів Нової Січі аж до козацької Домахи — попередниці нинішнього Маріуполя. Може, навіть до Прогноїнської й Личківської [ЕІУ, т. 8 (2011): с. 30] та знову до Барвінкостінківської паланок зазирнемо. А завершити нашу з вами, шановні читачі, подорож історичною Київщиною (також не останню!) хотів би за допомогою чергового начебто напівжартівливого, але по суті дуже серйозного вірша, який присвячено найзаповітнішому місту цього регіону й усієї «одвічної і довічної» Русі-України.
ЗНОВУ СЛОВО ПРО КИЇВ
Столицю Франції охрестив Гемінґвей
«Святом, що завжди залишається з тобою».
Та Київ наш одвічний і довічний («Будьмо! Гей!»)
для нас, українців, є щирішою любов’ю.
Це місто задавало правила гри
з повагою й до розуму — не тільки до сили.
Тому його билинні богатирі
від різних розбишак-харцизяк боронили.
А згодом весь народ зайдам опір чинив
із іменем Києва як надії людської —
і Правий берег аж до Галичини,
і Лівий берег аж до України Слобідської.*
Хай до Вітчизни вдерлася рашистів орда,
та Ти їх переможеш, Український народе.
Збережений КИЇВ наш нащадкам передай —
цю естафету Гідності, Краси та Свободи!
__________
* Ясна річ, що в обох цих і всіх інших подібних випадках — «…включно з…».
21 липня ЧЕТВЕРТОГО року Української революційної війни за Гідність.
ПОСТСКРИПТУМ
ПИШУ НЕ ПРО СЕБЕ, А ПРО КРАЩИХ, НІЖ Я
Ні, були їх битви не марними:
знов опинимося в біді —
Українська повстанська армія
знов плече підставить тоді.
Знов імперії в хижі очі ми
зазирнемо в ближнім бою —
батальйонами Добровольчими
передасть звитяжність свою.
Нам не треба «братньої» милості:
перед ними кат відступа,
бо Герої в Червоній билися —
і Герої бились в УПА.
Ожили в нас козацькі душі їх,
відродилася їх снага:
двох стихій союз — не подужати! —
Збройним Силам допомага…
Ти зробилася непоборною
на страшній небуття межі,
Україно, ставши соборною;
тож — скарб Єдності бережи.
23.07.17