Шляхами долі гетьмана Мазепи: короткий путівник у віршах
26.06.2017 0 By Chilli.Pepper
Цей правитель козацький, як інші, умів воювати,
теж як інші, вів звично і решту державних він справ;
меценат хіба більший, та й інші були меценати…
Став же гетьман великим, коли за народ свій* ПОВСТАВ.
__________
* У вересні 1707 року Мазепа звернувся до Пилипа Орлика з такими словами: «…І на тому присягаю, що я не для приватної своєї користі, не для вищих гонорів, не для більшого збагачення, а не для інших яких-небудь забаганок, але для вас усіх, під владою і регіментом моїм перебуваючих, для жінок і дітей ваших, для загального добра матки моєї отчизни бідної України, всього Війська Запорозького і народу малоросійського, і для підвищення і розширення прав і вольностей військових, хочу те при допомозі Божій чинити, щоб ви з жінками і дітьми, і вітчизна з Військом Запорозьким так від московської, як і від шведської сторони, не загинули».
Батьківщині малій і батькам він завдячував серцем
українським, до Матері повним любові; але
з нас була в багатьох у дитинстві своя Біла Церква…
Тільки згодом життя до кінця повертало на зле.
Дарували Москва йому та слобожанський Коломак
знов урізану владу гетьманську, бунчук-булаву;
а життя гречкосіїв і далі минало в прокльонах…
За взірець гетьманат мав все ту ж невситиму Москву.
А проте, працював, об’єдналася щоб рідна Ненька —
пошматовані наші краї, ненастанно Іван;
та до «геть від Москви!» він ішов по стопах Гордієнка…
Той раніше розгледів, що цар — лютий кат-бусурман.
…Він нарешті повстав! Відчуваючи: скоро вже тризна…
Бо за ним українського люду замало пішло…
Ох, запізно почав… Так: запізно, запізно, запізно…
Ще ж і тьмяним було наше дзеркала пам’яті скло…
Важливіше, однак, що, повставши, «поставив на місце»
всіх: московських, і польських, і навіть прийдешніх заброд.
І лишили козацькі нам провідники й літописці
гасло-спогад-надію, що ми — таки ВІЛЬНИЙ НАРОД*!
__________
* Святкове за звучанням поняття «вільний народ» було центральною категорією української політичної та правової думки XVII—XVIII століть. Цим поняттям оперували, його розвивали в соціальній теорії та застосовували в соціальній практиці тогочасні державотворці й інші представники вітчизняної інтелектуально-культурної козацької ЕЛІТИ без лапок, зосібна Богдан Хмельницький, Самійло Величко, Григорій Граб’янка, Іван Мазепа та Пилип Орлик [Енциклопедія історії України, т. 1 (2003): с. 559]. А нам сьогодні належить опрацювати і втілити в життя концепцію, сказати б, НОВОГО ВІЛЬНОГО НАРОДУ як спільноти вільних особистостей, що була, є та залишатиметься рушійною силою переможної Революції Гідності і післяреволюційного розвитку вільної процвітаючої України.