Придбання вітчизняних поїздів для Харківського метрополітенену вигідно державі. Але чи всі так думають?

28.08.2023 0 By Writer.NS

У поточному році ми відзначаємо 25-ліття української національної галузі метровагонобудування. Це гарна нагода не тільки згадати історію її становлення, а й поговорити про справи сьогодення. Тим паче, що на порядку денному повторний тендер Харківського метрополітену з придбання поїздів метро за кошти Європейського інвестиційного банку (ЄІБ), пише censor.net.

Ілюстративне фото

Інвестиційний проєкт у рамках Фінансової угоди між Україною та ЄІБ від 11 листопада 2016 року «Міський громадський транспорт України» і його підпроєкт «Оновлення рухомого складу Харківського метрополітену» та тендери по них могли б стати поштовхом для подальшого розвитку вітчизняного метровагонобудування.

КВБЗ має намір узяти участь у тендері, але буде дискваліфікований

Історія почалася 2019 року, коли Харківський метрополітен оголосив перший тендер на закупівлю вагонів для метро на суму 45 млн євро. Перемогу в ньому було присуджено китайській компанії. Тоді ми звернули увагу організаторів тендеру на низку допущених порушень. Результати тендеру, де йшлося про перемогу китайської компанії, скасовано 2022 року. Китайська поставка вагонів не відбулася.

5 травня 2023 року Харківський метрополітен оголосив уже другий конкурс. Строк подачі тендерних пропозицій, після низки перенесень, заплановано на 29 серпня. Перенесення обумовлені тим, що у потенційних учасників, зокрема вітчизняних, виникло багато питань до організаторів.

Крюківський вагонобудівний завод, як вітчизняний виробник рейкового транспорту, має намір узяти участь у тендерній процедурі «Постачання нових 5-вагонних метропоїздів разом із запасними частинами та витратними матеріалами, обладнанням та інструментами для виконання технічного обслуговування, ремонту та пов’язаних послуг на загальну суму 45 млн євро, за винятком митних зборів та податків з продажу».

Але, за існуючих умов проведення тендеру, ПАТ «КВБЗ» буде дискваліфікований. Адже заявлені кваліфікаційні вимоги у повторному тендері зорієнтовані тільки на досвід роботи європейських виробників та європейські стандарти, що унеможливлює проходження кваліфікації вітчизняними виробниками на етапі розгляду їх пропозицій.

⦁ Про що йдеться? Зокрема про вимогу підтвердження досвіду постачання не менше 30 вагонів метро протягом останніх 5 років та наявного досвіду постачання поїздів метрополітену з вільними проходами між вагонами. При цьому слід зауважити, що КВБЗ має досвід і поставив 170 вагонів (34 пятивагонні поїзди), але не за останні 5 років, бо замовлень просто не було.

⦁ Ми вважаємо, що це дискримінаційні ознаки. І під час розгляду тендерних пропозицій українського виробника буде дискваліфіковано.

⦁ Віддали б перемогу КВБЗ у тендері 2019 року, то ми б мали і досвід виробництва поїздів метро з наскрізними проходами, і досвід постачання протягом останніх 5 років. Бо де ж його здобути як не на теренах наших вітчизняних метрополітенів у співпраці з адміністраціями українських міст.

Харківський метрополітен має забезпечити рівні права для всіх учасників, проте вітчизняні дискримінує і дискваліфікує вже на старті

⦁ Ми ведемо офіційне спілкування з організаторами тендеру щодо внесення змін до тендерної документації, усунення будь-яких вимог, що призведуть до дискваліфікації українського виробника. Ми запропонували врахувати в умовах тендеру наявний досвід постачання метропоїздів вітчизняного виробника, який є достатнім. Враховуючи те, що метропоїзди будуть експлуатуватися в Україні, пропонуємо також обов’язково включити до умов тендеру вимоги національних стандартів.

⦁ Адже сьогодні інфраструктура, правила безпеки, рухомий склад в українських метрополітенах створені й діють за національними стандартами. І їх ніхто не збирається поки що змінювати. Тоді виникає питання: чому основні стандарти рухомого складу ігноруються? Чи не є це ще одним «спеціальним» бар’єром? Українські стандарти мають бути, а в умовах тендеру — лише європейські… Тим паче, що українські стандарти, як правило, містять більш суворі вимоги.

⦁ Але організатори тендера на наші звернення відповідають відмовою, або взагалі не відповідають. Ми подали офіційну скаргу до ЄІБ, копію — до тендерного комітету. За умовами тендеру відповідь не неї має надійти протягом 30 днів, а за виняткових випадків — 60. Відповіді від організаторів немає вже протягом 70 днів. Така ситуація вказує на очевидне ігнорування законних вимог потенційного учасника, що порушує умови та правила проведення тендеру.

⦁ Вкотре хочу наголосити: тільки від організаторів тендеру залежить дотримання головних принципів проведення закупівель в Україні за кошти міжнародних фінансових установ. Таких як чесна конкуренція, однакове ставлення до всіх учасників та відсутність дискримінації.

Необхідна державна підтримка масштабних транспортних проєктів

⦁ Уряд при реалізації таких масштабних проєктів через відповідні профільні міністерства декларує, насамперед, необхідність дотримання державних інтересів та зисків. При цьому є унікальна можливість залучення до виконання замовлень значної кількості українських підприємств. Реалізація галузевих проєктів та програм забезпечить потреби всіх галузей і сфер діяльності країни конкурентоздатною вітчизняною продукцією з високою доданою вартістю, виходячи з потреб замовників.

⦁ Для держави економічний ефект від виробництва поїздів метро в Україні за рахунок податків і зборів до бюджету має колосальний мультиплікаційний ефект в інших галузях та економіці в цілому.

⦁ З усією відповідальністю запевняю, що така українська компанія як ПАТ «КВБЗ» здатна задовольнити усі вимоги замовника до предмету закупівлі. Сьогодні в Київському та Харківському метрополітенах працюють 34 поїзди метро від Крюківського вагонобудівного.

⦁ Зокрема у Києві 6 поїздів (30 вагонів) метро виробництва ПАТ «КВБЗ» з приводом постійного струму моделей 81-7021/7022. А також 27 поїздів (135 вагонів) з асинхронним тяговим приводом моделей 81-7080/7081, які пройшли глибоку модернізацію на ПАТ «КВБЗ» у співпраці з японською компанією «ITOCHU».

⦁ У Харкові — п’ятивагонний поїзд метро з асинхронним тяговим приводом, обладнаний візками з пневмопідвішуванням та дисковими гальмами. Отже кожен п’ятий метропоїзд столичної підземки вийшов з воріт КВБЗ, усі вони успішно працюють в Київському метрополітені.

⦁ Фахівці ПАТ «КВБЗ» постійно здійснюють нагляд і контроль за роботою цих поїздів метро під час експлуатації, за необхідності надають консультаційну чи технічну допомогу. Не припиняється спільна робота і обмін думками фахівців підприємств і щодо удосконалення конструкції, підвищення якості, організації технічного обслуговування поїздів метро від КВБЗ.

⦁ Маємо й багаторічний (понад 10 літ) досвід постачання для АТ «Укрзалізниця» дизель-поїздів ДПКр-2 та ДПКр-3, швидкісних двосистемних електропоїздів ЕКр1 «Тарпан», вагонів міжрегіональних поїздів локомотивної тяги. Уся ця техніка обладнана герметичними міжвагонними переходами, що є однією з вимог харківського тендеру.

Українські виробники не просять про пільги, вони за чесну боротьбу.

Отже, підсумуємо: досвід українських підприємств є достатнім для забезпечення потреб вітчизняних метрополітенів сучасним якісним рухомим складом. Виробництво в Україні вагонів метро для Харківського метрополітену матиме значний економічний та соціальний ефекти як для харківської громади, так і для держави в цілому.

Але наразі умови тендеру такі, що вже на старті приведуть ПАТ «КВБЗ» до дискваліфікації. Ба більше, жодне українське підприємство не зможе поставити під цей проєкт матеріали чи комплектуючі.

Ще раз звертаємо увагу, що 2019 року тендер Харківського метрополітену був скасований через непрозорість. І що ж ми маємо? Історія повторюється. Як і тоді, немає чітких методик розрахунків життєвого циклу. Знову крокуємо у 2019 рік, коли результати тендеру було спотворено?

Вважаємо, що українські виробники мають право взяти участь у тендері. І ми звертатимемося в усі інстанції з проханням, щоб умови тендеру зазнали необхідних змін.

Від імені колективу крюківських вагонобудівників та 60 наших українських підприємств-партнерів наполягаємо на внесенні змін до тендерної документації з тим, щоб усунути дискримінаційні вимоги по відношенню до вітчизняних виробників.

Пропонуємо усунути непрозорість, можливість корупційних схем. Ми, національні виробники, не просимо про пільги, але відстоюємо своє законне право на участь у тендерах і чесну боротьбу у своїй країні.

Хай переможе сильніший. Хай у виграші буде народ і держава. Слава Україні!

Володимир Приходько, голова наглядової ради ПАТ «КВБЗ», кандидат технічних наук, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки.

Читайте також на Newssky «Фінляндія надішле Україні пакет військової допомоги на €94 млн» і дивіться на YouTube-каналі «Нудний Пенс».

Щоб завжди бути в курсі подій, підписуйтесь на ТГ-канал Newssky. Також рекомендуємо актуальні дискусії друзів України в Північній Америці на YouTube-каналі Rashkin Report.


Підтримати проект:

Підписатись на новини:




В тему: