А чи правда що в ангелів немає статі?

19.02.2024 0 By Writer.NS

Ексклюзив. Мабуть, найяскравішим зображенням ангела є те, що на класичній листівці, на якій величезний ангел-охоронець ширяє над двома босоногими дітьми, що переходять, який без поручнів та на ньому відсутня дошка. Хлопець з жахом дивиться вперед; дівчина однією рукою стискає кошик, а другою плечі хлопця. Вони витримують неможливий шторм. Але ангел-охоронець спокійно дивиться на них, оточуючи їх світлом і забезпечуючи їм безпечний прохід. Над головою янгола маленька зірочка. Ангели навколо нас щодня. чому Тому що Бог попросив Своїх ангелів служити християнам. Я переконаний, що Бог кілька разів служив моїй родині та мені через ангела. Насправді Його ангелам було сказано служити кожному християнину.

Втішно думати, що у нас є провідник через зламані мости життя. Але це більше, ніж просто втішна думка: хоча картина виглядає сюрреалістичною, це не фольклор. Церква, слідуючи Святому Письму і Традиції, навчає, що ангели справді існують (Катехизм Католицької Церкви, 328). Крім того, посилаючись на св. Василія Великого з IV століття, Катехизм запевняє нас: «Біля кожного вірного стоїть ангел як захисник і пастир, який веде його до життя» (ККЦ, 336).

Подібним чином св. Фома Аквінський у своєму «Трактаті про ангелів» каже, що повинні існувати суто духовні створіння. Бог створює істоти своїм інтелектом і волею. Отже, «досконалість Всесвіту вимагає, щоб існували інтелектуальні створіння». Оскільки Бог нематеріальний, душа, яка володіє силою інтелекту та волі, нематеріальна. Святий Фома як Ангельський Доктор проводить різницю між тілесними (матеріальними) і безтілесними (духовними) створіннями в ієрархії творіння. Тварини цілком тілесні. Люди складні — як тілесні, так і духовні. За логікою, повинні бути і суто духовні створіння.

Св. Фома також каже, що ангельський розум вищий за людський, тому що розум вище чуттєвого сприйняття. Уява допомагає нашому мисленню. Їх суто духовна природа також означає, що нам важко уявити ангелів. Мистецтво дає нам модель для того, щоб цінувати ангелів, подібно до того, як хіміки малюють атоми як сфери, скріплені паличками, щоб показати, як відбуваються хімічні реакції. Але так само, як ми знаємо, що атоми насправді не схожі на кулі, ми знаємо, що ангели — це не яскраві та плавні красиві хлопці, які ширяють у повітрі. Коли ми думаємо про ангелів, чи повинні ми пов’язувати їх зі статтю? Чи є ангели чоловічої та жіночої статі?

Коли ангели відвідали Авраама та Лота (Буття,18- 19), чи можемо ми бути впевнені, що вони були в людській подобі і чи були вони чоловічої статі?

Буття 18:2: Авраам «підвівши свої очі, він побачив: ось три Мужі стояли перед ним. І побачивши це, побіг їм назустріч від входу свого намету, і вклонився до землі». Тут ангели постають у формі чоловіків, підсилюючи асоціацію мужності з цими божественними істотами.

Далі ми читаємо, що ангели, які залишили намет Аврама, були розміщені Лотом та його сім’єю у Содомі. Але незадовго до того, як вони лягли спати, люди Содома оточили будинок Лота та вимагали дати «пізнати» ангелів, які, мабуть, мали всі людські риси, оскільки їхній вигляд був людським. Традиційне тлумачення полягає в тому, що чоловіки Содому вимагали сексуальної взаємодії з двома гостями Лота. Хоча не ці ангели вимагали статевих стосунків з людьми, питання, яке ми повинні поставити, полягає в тому, якби ангели не вдалися до використання своїх надприродних здібностей, щоб засліпити їх, чи вдалося б людям Содому (якщо можна) використовуйте примітивний термін) плотське знання цих ангелів?

Святе Письмо виключає цей підхід. Розглянемо проблему далі. Сумно, що майже кожна сучасна картина, фотографія, скульптура та зображення ангелів представляють ангелів як жінок. Іноді ангели бувають напіводягненими або голими. Такі ангели, якби вони існували, були б злими ангелами, тобто бісами. Біблія ніколи не стверджує, що існують ангели жіночої статі або що ангели мають стать. Насправді Святе Письмо завжди посилається на ангелів із чоловічими іменами. Але це не означає, що ангели були чоловіками. Згідно з головним задумом Бога, чоловіча стать має лідерство в домі, суспільстві та церкві. Найімовірніше, що ангели мають чоловічі імена, які вказують на те, що вони мають владу як представники Бога.

Питання, на яке ми хочемо відповісти тут: чи існують ангели чоловічої та жіночої статі, чи всі вони чоловічої статі? Або вони безстатеві? Ця тема дещо цікава, але відносно несуттєва. Однак для тих, хто зацікавлений, давайте чесно розглянемо, що говорить Біблія.

Щоб визначити, чи є ангели чоловіками чи жінками, необхідно дослідити дві основні лінії доказів. По-перше, ми можемо розглянути займенники, що застосовуються до ангелів у Біблії. По-друге, ми можемо вивчити природу ангелів, щоб визначити, чи існуватимуть вони як чоловіки та жінки, подібні до людей.

Перша лінія доказів дуже чітка. Кожне згадування про ангелів у Біблії вживає чоловічий рід. Ангел – це завжди «він», а не «вона» чи «воно». Крім того, грецьке слово «ангел» у Новому Завіті — angelos, а єврейське «mаlak»у Старому Заповіті, які самі по собі є іменниками чоловічого роду. Форми жіночого роду цього слова не існує. Ангели, згадані у видіннях Об’явлення, згадуються займенниками «він» і «його».У граматиці існує три роди: чоловічий (він, він, його), жіночий (вона, її, її) і середній ( воно, його). Ангели ніколи не згадуються в іншому роді, крім чоловічого. У багатьох появах ангелів у Біблії ангел ніколи не згадується як «вона» чи «воно». Крім того, коли з’являлися ангели, вони завжди були одягнені як люди чоловічої статі (Буття 18:2; Єзекіїля 9:2).

Жоден ангел ніколи не з’являється в Святому Письмі в жіночому вбранні. А імена ангелів у Біблії – Михаїл, Гавриїл, Рафаїл та Уриїл– згадуються в чоловічому роді. «Михаїл та його ангели» (Об’явл. 12:7); а Діва «Марія була дуже стурбована його [Гавриїловими] словами» (Луки 1:29). Інші посилання на ангелів завжди в чоловічому роді. У Суддів 6:21 ангел тримає палицю в «його» руці. Захарія ставить запитання ангелу і повідомляє, що «він» відповів (Захарія 1:19 ). Усі ангели в Об’явленні згадуються як «він», а їхня власність –як «його» (Об’явл. 10:1 , 5 ; 14:19 ; 16:2 , 4 , 17 ; 19:17).

Отже підкреслимо, що у Писанні ангели зображені як чоловіки, оскільки це чоловіча роль, доносячи послання, проголошуючи Добру Новину. Ось чому священики — чоловіки, жінкам у класичних церках не надається публічне служіння, вони мають тихіші, більш стримані споглядальні ролі. Це не сексизм, це просто так, чоловіки та жінки різні. Незважаючи на те, що Богородиця стала послом Бога на землі, Вона все ще не навчає нас нічого нового, Вона завжди підкоряється священикам та їхній ролі, хоча Вона є дуже особливим випадком зі своїм величезним авторитетом Цариці над небом і землею та Матері Бога Всевишнього.

Тим не менш, серед людей неввічливо називати розумну, мислячу істоту «воно», тому стає обов’язковим призначати умовну стать залежно від того, чи душа більше схожа на жінку чи більше на чоловіка.

Біблійні ангели, як правило, є сильними воїнами (борцями з демонами), а саме тому, їх називають чоловіками, оскільки це позначення викликає менше плутанини. Насправді ангели і всі душі в цілому є «інтерсексуальними», тому що вони не розмножуються. Єдина причина, чому ми, люди, маємо стать, це репродуктивні цілі. Враховуючи, що ангели та інші небесні істоти (спасенні души) не розмножуються так, як ми, їм не потрібні ні чоловіча, ні жіноча стать.

Але не маючи біологічної статі як такої вони можуть мати гендер в сенсі психології спілкування.

Друга лінія доказів, що стосується ангельської природи, забезпечує більш цікаву дискусію. По-перше, коли в Святому Письмі ангели з’являються в людській формі, вони завжди в чоловічій формі (Буття 18:2 , 16; Єзекіїль 9:2 ). У Святому Письмі немає прикладів, щоб ангели представляли себе як жінки.

Далі читаємо у Матвія 22:30 : «бо по воскресінні не одружуються і не виходять заміж, а є мов ангели на небі». Ніщо тут не заперечує та не підтверджує ідею про суто чоловіче начало ангелів; усе, чого вчить цей вірш, це те, що шлюб не укладається серед ангелів.

Однак Матвій 22:30 висвітлює один важливий аспект цієї дискусії, який часто забувають. Ангели це – не люди, тому ми не повинні вважати, що вони живуть та функціонують так само, як люди. Біблія чітко представляє ангелів як чоловіків, але це зображення може бути поправкою на наше обмежене розуміння. Ангели справді можуть існувати таким чином, що стать не є такою, як ми це розуміємо. Стать біологічна; це не має нічого спільного з особистістю чи духом.

З іншого боку, маскулінність та фемінність виходять за межі біології. Це означає, що деякі ангели можуть мати більш жіночі або більш чоловічі особистості, але це не означає, що вони чоловічої або жіночої статі (знову ж таки, це пов’язано лише з біологією). Усі ангели, які фігурують у Біблії, виглядають чоловіками. Завдання, які виконували ангели (охорона та доставка повідомлень), були також завданнями чоловіків.

Небесні духи не мають репродуктивних органів, але можуть мати риси, які ми, люди, визначили б як виразно жіночі чи чоловічі.Хлопчики чи дівчатка?

Стать ангелів – це зовсім інша тема, про яку можна відкинути жарт.

Отці Церкви подекуди пов’язували тему статі та сексуальності з темою ангелів. Базуючись на книзі Буття 4,1. Святий Іоанн Златоуст стверджує, що фізичний союз Адама і Єви стався після гріха.«Бо перед своїм непослухом вони втратили життя ангелів. Фактично, Бог точно не потурав гріху, оскільки Він міг розмножити людину так само, як Він її створив; є мільйони ангелів, а жоден із них не був створений, як люди, після гріха» (св. Іоанн Златоуст, «Про дівоцтво»). Навіть для святого Григорія Нісського статеве життя чуже справжній людській природності. Без втрати цього первісного стану люди розмножувалися б таким чином, який уникає нашого розуміння; їм не давали різниці в статі до передбачення первородного гріха.

Статеве життя є наслідком гріха. У цій перспективі незайманість означає повернення людини до її справжньої природності, дуже схожої на ангельську природність. Цю ідею – статеве життя, наслідок гріха – знаходимо у святого Амвросія , в «De institutione virginis» (PL. 16, 345). Тут Отець Церкви каже: «На землі ми бачимо життя ангелів у святих дівах».

Ці потужні твердження патристики, зазначає отець Марчело Станціоне, італійський теолог, провідний фахівець з теми ангелів, в його книзі «Anghelosophia», узгоджуються щодо таких аспектів:

1) ангели є прикладами безстатевого життя для людей та зокрема, для тих, хто відчуває високе аскетичне бажання, яке включає цнотливість.

2) По-друге, перші живі істоти до гріхпадіння не розмножувалися б через статевий акт.

Можна зробити висновок, що ангели, не маючи потреби розмножуватися, не мають потреби бути сексуальними. Цей факт виключає розмноження, але не виключає, що ангели можуть мати гендерну приналежність.

Треба пам’ятати про походження статевої диференціації в людському роду: пам’ятаймо, що Єва була створена Богом не для простого розмноження, а щоб бути помічницею, подібною до чоловіка.

Центральна тема в питанні про стать ангелів, згідно з отцем Марчеллом Станціоне, полягає в тому, чи відрізняються ангели один від одного і чи можуть бути в них особливі ознаки жіночності чи маскулінності.

Деякі читають пророцтво в Захарії 5:5-11 і тлумачать двох жінок з крилами як жіночих ангелів.

Наведемо цей текст у перекладі отця Рафаїла Турконяка: «І вийшов ангел, що говорив через мене, і сказав мені: Поглянь твоїми очима і подивися, що те, котре виходить. І сказав я: Що це? І він сказав: Це мірило, що виходить. І він сказав: Це їхня неправедність в усій землі. І ось талант свинцю, що піднімається, і ось одна жінка сиділа посеред мірила. І він сказав: Це беззаконня. І він її кинув посеред мірила, і кинув свинцевий камінь у її уста. 9І я підняв свої очі та побачив, і ось дві жінки, що виходять, і дух у їхніх крилах, і вони мали крила, наче крила чорногуза. І взяли мірило посеред землі та посеред неба. І Я сказав ангелові, що говорив через мене: Куди вони відносять мірило? А він сказав мені: Щоб йому збудувати хату в землі Вавилону і приготовити, і там його покладуть на його підготовку».

Ангел, що розмовляє з святим пророком Захарією, описаний словом малак чоловічого роду та займенниками чоловічого роду. Однак виникає плутанина, коли в пророцтві дві жінки з крилами відлітають із кошиком зла. Жінок описують із крилами чорногуза (нечистого птаха), але не називають ангелами. Оскільки це пророцтво, повне образів, читачам не потрібно сприймати метафори буквально. Це пророцтво передає зображення нерозкаяного гріха Ізраїлю та його наслідків.

Розглянемо по пунктах: по-перше, їх технічно називають не ангелами, а скоріше «жінками», що перекладається з єврейського терміна, що означає «жінка» або «дружина»; по-друге, це те саме слово, яке використовується для символічної «жінки» в кошику, яка не є жінкою, а символізує злочестивість; по-третє, цьому протиставляється «ангел», з яким насправді розмовляє Захарія, що є єврейським словом для ангела, malak, і цей ангел неодноразово згадується як «він» (вірші 6, 8 і 11); і, нарешті, дві жінки з крилами з’являються в пророчому видінні, і видіння не обов’язково ілюструють реальних істот або предмети; гарним прикладом є «літаючий сувій», згаданий раніше в тому ж розділі Захарії (вірші 1-2).

Теологічні дебати навколо існування жінок-ангелів тривали у світовій теології протягом століть. У той час як одні стверджують, що в ангелів немає статі, інші стверджують, що ангели-жінки справді існують. Прихильники жіночих ангелів цитують біблійні уривки, які використовують жіночу мову для опису ангельських істот, наприклад посилання на «Дочку Сіону» або «Дочки Єрусалиму».

Навпаки, противники поняття ангелів-жінок стверджують, що ангели, будучи суто духовними істотами, не потребують статі. Вони стверджують, що будь-які посилання на жіночу мову щодо ангелів є чисто метафоричними або символічними. Крім того, вони підкреслюють послідовне використання займенників чоловічого роду, таких як «він» або «його», коли йдеться про ангелів у Біблії.

Дискусія щодо існування жінок-ангелів залишається предметом дискусії серед теологів та містиків. Деякі стверджують, що питання статі ангела остаточно невідоме, враховуючи, що ангели мають природу, відмінну від людської. Інші вважають, що можливість існування жінок-ангелів вимагає подальшого вивчення.

У видіннях або на художніх роботах може здатися, що ангели мають стать, але це лише символіка, завдяки якій нам легше думати про них. Якщо говорити строго буквально, то їх не можна було б побачити у видіннях або зобразити на художніх роботах, тому що, відповідно до їхньої повністю нематеріальної природи, вони взагалі не мають видимих ​​або фізичних форм.

У той час як ангели не є чоловіками чи жінками в людському розумінні, і представники сучасної популярної культури художньо виражають їх як жінок.

Біблія чітко представляє ангелів як чоловіків, але це зображення може бути поправкою на наше обмежене розуміння. Ангели справді можуть існувати таким чином, що стать не є такою, як ми це розуміємо.

Багатогранна природа ангелів, яка охоплює різні ролі та атрибути, свідчить про те, що їх особистість виходить за рамки гендерних відмінностей. Ангели зображуються як духовні істоти з різноманітними функціями, підкреслюючи їхню перевагу над земними концепціями статі.

Питання про те, чи є ангели чоловіками чи жінками, швидше за все, є спірним. Ангели є духовними істотами (Євреям 1:14), тому призначати їм стать безглуздо. Найбільше, що ми можемо сказати, це Святе Письмо зображує ангелів як чоловіків.

Яків Ясинський, теолог, для Newssky


Підтримати проект:

Підписатись на новини:




В тему: