Як айтішник з Харцизька заробляє щомісяця $13 000 завдяки дейтинг-стартапу
26.11.2022Айтішник Марк Пруцький родом з міста Харцизьк (населення 59 000), Донецької області. Сьогодні він живе на острові Балі та займається розвитком власного сервісу знайомств Bumpy, який приносить йому та команді $13 000 на місяць. Розповідаємо, як 31-річний підприємець прийшов в дейтинг-бізнес, що йому допомогло врятувати бізнес від занепаду та як росіяни створили тотальний скам в дейтингу, пише dev.ua.
Хлопчик з Харцизька
«Я навчався в Донецьку, в академії „ШАГ“ — це доволі популярне місце для вивчення IT. Наші донецькі хлопці їздили до Австралії та займали перше місце в змаганні від Microsoft», — розповідає Марк.
Хлопець почав навчатися в академії ще будучи школярем, і закінчив її в 2011-му році. Перші гроші Марк заробив, перепродаючи айфони, які тільки з’явилися наприкінці нульових.
«Так я заробив на б/у MacBook і почав створювати iOS-застосунки», — каже герой. Однією з причин робочої активності Марка стало розлучення з дівчиною, яка пішла до заможнішого юнака.
Наш герой каже, що найкращий спосіб потрапити до IT — «запилити» свій pet-проєкт. Що, власне, свого часу і зробив Марк.
«Це був проєкт, пов’язаний з культовою грою „League of Legends“. Я об’єднав всі стріми, статті, новини про гру в один застосунок. Після цього мене відразу взяли на роботу, хоча я не вмів толком кодити, але вмів творити (сміється)».
Луганська геймдев-компанія iLogos запропонувала Марку $800 як iOS-розробнику. Каже, що за кілька днів додаток скачали понад 100 000 разів, це приносило близько $1000 в місяць.
«Виходить, що я, хлопчик з Харцизька отримував таку суму, як і батько, який працював директором по постачанню».
Через певний час хлопець звільнився з компанії, щоб розвивати свій pet-проєкт. Але згодом росія розв’язує війну на сході України.
«Я бачив сепаратистів. Пам’ятаю, як вони зайшли в ресторан, де я відпочивав, і сказали мені вимкнути музику. Думали, що я — адміністратор. Так я відчув війну».
Після цього Марк переїжджає до дядька, який проживав в Кривому Розі. Хлопець починає «допилювати» проєкт і створює схожий по грі Dota. Але оскільки вони обидва не зростали, хлопець вирішив влаштуватися на звичайну роботу розробником.
«Це був „Приватбанк“. Працював на remote і мав зарплатню в $1500. Робота була гарна, але без жодного креативу».
Компанія-суперсупертрах
Далі Марк переїздить до Одеси, де півроку працює в одній з IT-компаній. Каже, що «не співпав з нею духом», тому емігрує до Дніпра.
«Ось тут я вже затримався на 3 роки. Працював в компанії HealthJoy та займався iOS-розробкою. Це крутий американський стартап. Саме тут я побачив, як працюють стартапи».
Тоді, в 2017-му році, хлопець вперше літає в США, проживши місяць в Чикаго. Каже, що та подорож перевернула його світогляд, вразив масштаб. Він зрозумів, що можна створити будь-який продукт, головне — бажання.
«Так розпочинається історія Bumpy, але з іншою назвою. Я зустрів в Дніпрі дівчину, ми посміхнулися один одному, але не знав її, а тому не міг знайти».
Тієї ночі Марк не спав. Думав про те, як можна знаходити людей в реальному житті. «Нащупав» варіант, що можна відправляти геолокацію з телефону на сервер, навіть коли смартфон просто лежить в кармані. Так виникла ідея створити додаток з геолокацією, щоб зустрічатися з людьми, з якими ти перетинався в місті.
«Тоді це було чимось новим, хоча конкурент вже був. Я кажу своєму другу і колезі по HealthJoy Валіку (CTO Bumpy Валентин Береговий — ред.), що давай робити, і він погодився».
Валентин «запилив» додаток на Android, а Марк — на iOS. Назвали його Smash. Але «зарелізитися» вдалося… через рік.
«Це була велика помилка. Ми ні з ким не радилися, тупо „білдили“ і все».
Apple «не пропускав» застосунок хлопців близько 20 разів. Проблема полягала в реєстрації в застосунку лише через Facebook, який «горів» через витік даних Cambridge Analytica. Близько 2 місяців Марк та Валентин пояснювали представникам Facebook, що це безпечна реєстрація.
Коли вирішили цю проблему, з’явилася інша — з назвою. Виявилося, що назва застосунку «Smash» трактувалася в сучасному словнику, як «суперсекс». А хлопці зареєстрували назву «Supersmash», що значило «суперсупертрах».
«А ми вже все зареєстрували, зробили футболки з назвою (сміється). Довелося перейменувати на «Smack», але, як виявилося, це значило «героїн».
Застосунок в США «на органіці» без маркетингу скачали 10 000 користувачів. «Були навіть бабусі з Британії і ми думали, що час звільнятися та повністю зайнятися бізнесом», — каже Марк. Аж тут з’ясувалося, що зібрати жменю людей, які поруч в одному місті, не так вже і просто.
«Були продуктові проблеми і не було коштів на рекламу, щоб зібрати людей, які поруч. Юзери не розуміли, навіщо їм це. Ми витратили $10 000 і купу власного часу».
В той час Марк звільнився з роботи, тому що хотів займатися лише стартапом.
Юзери «хакнули» стартап
Але заощаджені гроші Smack швидко «з’їв» і наш герой влаштувався працювати до IT-компанії thredUP. Тоді він вже виріс до позиції Senior.
Марк знову летить в США, цього разу до Каліфорнії. І знову надихається тамтешніми масштабами бізнесу. Хлопець тоді подорожував по світу. Перебуваючи на Шрі-Ланці, він прочитав книгу, яка перевернула його життя. Автор — Ерік Райс, назва — Lean Startup. Вона розповідала про те, як зробити стартап без помилок.
«Це було як про мене. Він робив так само, як і я. Можна було прочитати і не повторювати однакові помилки».
Там підприємець дізнається про термін «pivot» — різку зміну розвитку компанії для подальшої її роботи. Однією з головних помилок Марк називає повну відсутність спілкування з користувачами.
«Ми вже командою хотіли все кинути. Аж ось я заліз в коментарі в AppStore та прочитав, що через Smack класно знайомитися з людьми за кордоном».
А застосунок «метчив» лише тих, хто був поруч. Користувачі буквально підкинули Марку ідею як змінити бізнес. В техсвіті це називається «хакнути продукт», пояснює співрозмовник.
«Так, в 2020-му році ми змінили маркетинг-месседж в AppStore та логіку проєкту. Через місяць це принесло нам першу $1000. Це ж ніби місячна плата за квартиру в Києві! Так з’явився Bumpy».
Пішли нові користувачі і від цього «лягла» система — забули зробити копію «дзеркала». І 50 000 юзерів як і не було.
«Ми в шоці! Ніби пішла справа і знову все „злетіло“. Почали робити заново».
Щомісяця був приріст 10-20%, розповів Марк. Але з’явилася нова проблема — шахраї, які маскувалися за профілями з фотографіями красивих дівчат. Інші користувачі почали писати, що в застосунку багато «скаму».
«Ми роками працювали, і зараз продовжуємо, над антифрод-системою, щоб знаходити шахраїв».
Коли Bumpy почав приносити $7 000, Марк вирішив звільнитися з основної роботи. «Я пахав як чорт, не бачив білого світу, врешті-решт я покинув компанію».
Наприкінці 2021-го року Bumpy приносив $10 000 на місяць.
Тотальний російський скам
І тут в Україні починається повномасштабна війна. Марк з друзями в цей час перебував на Шрі-Ланці.
«Сиділи в шоці. Всім погано через війну, яку розв’язала росія».
20% юзерів Bumpy складали росіяни та білоруси. Марк з командою стартапу, яка сьогодні складає 7 спеціалістів, приходять до висновку, що з ними час прощатися.
«Ми їх забанили і дещо просіли. Літо 2022-го року було найважчим, тому що здавалося, що все знову „рухне“ і доведеться шукати звичайну роботу».
В цей час хлопці релізять другу, покращену версію Bumpy та починають підйом. На сьогодні сервіс приносить команді $13 000 на місяць, в ньому зареєстровано 300 000 юзерів. Заробляють в основному на підписці, яка сьогодні коштує мінімум $10. В компанії хочуть збільшити її ціну, залежно від країни чи регіону.
«На рекламу ми поки що не витрачаємо кошти, ростемо на „органіці“. Зараз фіксимо нашу unit економіку і будемо зростати більше. Найближчі місяці плануємо підняти $700 000».
На Bumpy вийшла компанія Dating Group — один з монополістів в сфері дейтингу. Ними володіє росіянин. «Вони кажуть, що власник — Дмитро Волков — має паспорт Мальти, але він же все рівно росіянин».
«Весь російський Dating Group — це застарілий скам. Він в основному існує в web-версії. Їхній додаток виглядає так, ніби його якась бабуся зробила — відірви і викинь».
При цьому у них мільйони завантажень на Android, але на iOS їх немає, розповідає Марк. Він пояснює, що росіяни створили сервіс ще в 1991 році і захопили весь ринок.
«Мені знайомий описав як працюють росіяни. В Києві свого часу була ціла мережа, коли хлопці-студенти вели профілі дівчат, видурюючи кошти в іноземців. Це саме роботи Dating Group».
Марк провів експеримент. Зареєструвався на сайті знайомств International Cupid, який належить Dating Group, поставивши «ліве» фото. Підписався Максом і вказав, що має 10 дітей.
«В описі я написав найгірше: я — серійний вбивця. Хочу дружину, щоб її вбивати. Хочу всіх вбивати. Я написав найгірше, що міг. Подумав, що має бути перевірка».
Але опис пройшов модерацію. Так само, як і фото. За один день Марк отримав 50 повідомлень! Від різних жінок. Але прочитати їх не може — ти маєш заплатити за це гроші. Підписка коштує $50 на місяць. Так працює російська бізнес-модель.
«Я по Bumpy знаю, що люди важко йдуть на контакт через різні часові пояси, через те, що профіль незаповнений і т. д. А тут мені відразу 50 жінок пише. Я заліз в код російских повідомлень, а там щось на латиниці написано. Це все один, великий скам».
В описі Bumpy сказано, що це мережа для міленіалів. Марк пояснює, що це як Amazon, який спочатку книги продавав, а зараз продає будь-який товар. Тому компанія має певний фокус, але не обмежує себе в вікових категоріях.
«Ми намагаємося змінити дейтинг за допомогою IT. Якщо вам вислали дікпік, то він буде заблюрений і з питанням чи ви хочете його побачити. Якщо пише бот, ми також про це попереджаємо. Ми називаємо цю систему «Захисник».
«Ми не про секс, а про серйозні відносини».
Сьогодні хлопець працює над розкруткою бренду Bumpy і хоче, щоб він став популярнішим в Україні. Поки що 20-30% сервісу — це США, інша частка користувачів припадає на Туреччину, Мексику, Індію, Філіпіни та інші країни.
Кілька місяців тому Bumpy написала лист жінка з Каліфорнії. Вона дякувала за те, що сервіс допоміг їй знайти чоловіка у Великій Британії. Вони рік листувалися через застосунок, а потім зустрілися і вона переїхала до Англії.
«Виходить, що ми створили родину. Ми зідзвонювалися з ними і просльозились під час дзвінка. Заради цього і слід працювати».
Марк називає себе «людиною, яка любить досягати висот». «Я намагаюся створити бізнес, а потім родину. В голові в мене саме така картинка». Сам він не має сьогодні серйозних відносин. Але вважає, що Bumpy може в цьому допомогти навіть своєму творцю.
Читайте також на Newssky «Демократія не ідеальна. Однак вона дає свободу і розвиток. Словаччина впевнено це засвідчує» і дивіться на YouTube-каналі «Нудний Пенс».
Щоб завжди бути в курсі подій, підписуйтесь на ТГ-канал Newssky. Також рекомендуємо актуальні дискусії друзів України в Північній Америці на YouTube-каналі Rashkin Report.