Автостанції-привиди: чому в Україні зникають автобусні станції

10.02.2024 0 By Writer.NS

Чи доводилось вам відправлятись із «автостанції», яка має від автостанції лише табличку? Ні, це не вигадка, а реальність 2023 року, пише censor.net.

Ілюстративне фото

Як виникли автостанції-МАФи

В Україні автобусний ринок контролює кілька документів: закон «Про автомобільний транспорт», Постанова КМУ № 176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту». Також до 21 січня 2020 року в Україні діяв Наказ «Про затвердження Порядку регулювання діяльності автостанцій», який регулював діяльність автостанцій«. Документ був хоч і застарілий, але він створював правила гри на ринку.

Якщо говорити про архаїзми, то наказ містив розрахунок формули автостанційного збору, або, наприклад, розподілення автостанцій на 5 класів. Це застарілі поняття, які перейшли до нас з часів радянського союзу.

Проте разом з тим в документі були прописані чіткі критерії, вимоги до автостанцій, які не дозволяли зявлятись та множитись автостанціям-МАФам. Так, в залежності від класу автостанція мала визначену кількість автобусних платформ, квиткових кас, зал очікування, місця для сидіння пасажирів, вбиральні, пристосованість станцій до потреб людей з особливими потребами та ін. За цими критеріями комісія, у складі якої були представники Укртрансбезпеки, проводили атестацію автостанцій на відповідність вимогам та видавали власнику свідоцтво про атестацію. По суті, це аналог ліцензії для перевізників.

Далі така атестована автостанція включалась в маршрут перевізника. Це означає, що автобусні перевізники курсували тільки з атестованих автостанцій, які були в реєстрі Укртрансбезпеки.

Після відміни наказу автобусний ринок залишився наодинці зі своїми проблемами, а паралельно почали відкриватись нелегальні автостанції-привиди. Це може бути просто шматок землі із намальованими крейдою платформами та кіоском, або й без кіоска, також автобуси можуть стихійно стояти під деревом, на дорозі, створюючи аварійні ситуації тощо.

Але врегулювати діяльність таких автостанцій неможливо на сьогодні, адже формально вони в правовому полі. Більше того, в законі «Про автомобільний транспорт» прописано, що Укртрансбезпека має контролювати діяльність таких автостанцій. Але, повторюсь, критерії контролю відсутні.

Що робити?

Для зупинення деградації ринку автобусних перевезень, зокрема в частині автостанцій, необхідно комплексно змінювати законодавчі норми. І вже зараз потрібен документ, який би регулював діяльність автобусних гаваней України і зупинив розпліднення автостанцій-МАФів.

Наразі МАПА разом з Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України розробляє нормативні документи, де прописуються вимоги до автостанцій та буде створено їх перелік.

Зокрема, документ передбачає:

  • Встановити порядок дій для включення до нового Переліку автостанцій;
  • Необхідний перелік документів, які має надати власник автостанції для підтвердження відповідності вимогам до автостанції;
  • Зобов’язати організаторів перевезень включати у паспорти маршрутів виключно автостанції, що наявні у Переліку автостанцій.

Це перший крок до виведення ринку в правове та конкурентне поле з комфортними та безпечними умовами для пасажирів. Наступний крок — зміни до Закону та імплементація європейських регламентів, адже рано чи пізно Україна буде в ЄС.

Читайте також на Newssky «Україна і Швеція ведуть переговори щодо закупівлі БМП CV90» і дивіться на YouTube-каналі «Нудний Пенс».

Щоб завжди бути в курсі подій, підписуйтесь на ТГ-канал Newssky. Також рекомендуємо актуальні дискусії друзів України в Північній Америці на YouTube-каналі Rashkin Report.


Підтримати проект:

Підписатись на новини:




В тему: