Чому часник в Україні такий дорогий

Організація ООН з питань продовольства та сільського господарства (ФАО) стверджує, що наразі часник один з п’яти продуктів, попит на які стабільно зростає майже на вісім відсотків щороку. Водночас ціни у світі на нього теж зростають.

ТОП-10 виробників часнику в світі

ТОП-10 виробників часнику в світі

 

 

Український часник

Кажуть, що в світі існує близько 600 сортів часнику, але через те, що немає єдиного реєстру, фахівці припускають, що багато сортів фактично не є сортами, а сумішшями, крім того, багато сортів дублюються. Всі різновиди часнику можна умовно віднести до однієї з двох категорій – столові сорта і технічні сорта, між собою вони відрізняються пекучістю, ароматом і вмістом олії. Технічні сорти, і їх наразі в Україні більше, ніж столових, найкраще підходять для цілей переробки. Український споживач не є перебірливим в питанні сорту при купівлі часнику, відтак, виробник не орієнтується на споживача при вирощуванні часнику. Скоріше, він орієнтується на ті сорти, які простіше виростити.

Особливо нічого не змінилося

Особливо нічого не змінилося

Часник буває стрілкуючий і нестрілкуючий. Стрілкуючий дає більші плоди часнику, які формуються навколо стрілки зубками майже однакового розміру. Нестрілкуючий часник має зубки різного розміру, вони дрібніші і більш злі на смак, однак такий часник краще зберігається – довше не проростає і не висихає. Остання властивість найбільш ціниться виробниками і продавцями всього світу.

Часник краще росте там, де був вирощений.На практиці це означає, що сорти, рекомендовані для однієї області, не дадуть такий гарний урожай в іншій. А сорти, привезені з інших країн, можуть не перенести перепаду температур, які часом існують в Україні. Саме з цієї причини Україні потрібний посадковий матеріал саме український і створений для вирощування в певній області. В Україні серед відомих селекціонерів часнику – Уманський університет садівництва, Львівський, Харьківський та Київський національні аграрні університети.

Посадковий матеріал українського часнику вирощують підприємства на Хмельниччині і в Запорізькій області. Кажуть, що зараз, зважаючи на зростання часникового виробництва в Україні, вирощування посадкового матеріалу – найбільш рентабельне зайняття. Ненабагато менш рентабельним є також вирощування часнику в Україні, тим більше, що внутрішнє виробництво далеко не покриває споживання. Ситуація, коли внутрішнє виробництво не покриває споживання, при тому, що ефективне вирощування часнику на території країни можливе, притаманне не лише Україні. Наприклад, Австралія наразі планує до 2019 року досягти збільшення власного виробництва часнику з 20 до 30 відсотків для задоволення внутрішнього попиту.

В Україні часник може рости майже по всій території країни і задіяти у виробництві часнику можна абсолютно усі області. Якщо розробити стратегічний план розвитку часникової галузі, розподілити ролі і налагодити співпрацю, одночасно впровадивши практичну підтримку галузі, то можна успішно вирощувати достатню кількість часника і конкурувати з ним на міжнародній арені. Так, наприклад, Волинська область може вирощувати ранній часник через свої кліматичні умови, водночас, Одеська область може вирощувати пізні сорти часнику, які підходять для зберігання.

В світі стратегічним планом розвитку часникової галузі займаються національні асоціації виробників часнику, є така асоціація і в Україні; міністерства сільського господарства готують типовий бізнес-план господарства з вирощування часнику, а також детальні пояснення щодо технології вирощування чесноку як культури. Такого роду підтримка має на меті заохочувати вирощування часнику.

Наразі в Україні досить небагато великих підприємств, які б спеціалізувалися на вирощуванні часнику, проте багато дрібних приватних господарств, які вирощують часник для власного споживання, продаючи його залишок. Оскільки часник складно зберігати без спеціального обладнання, дрібні продавці намагаються його продати якомога швидше після того, як зберуть врожай, навіть за невисоку ціну.

выр

Які там маки — ось де справжнє багатство!

У українського часника кілька проблем, серед яких – відсутність якісного посівного матеріалу, недотримання технології вирощування і відсутність холодильників для зберігання. Всі ці проблеми знаходять своє відображення в ціні. Правильний сорт дає гарантію того, що цибулини часнику будуть достатньо великого розміру і витримають перепади температури; правильна підготовка і знезараження посадкового матеріалу до посадки дозволить виробникові суттєво знизити імовірність зараження рослин хворобами; а якщо в господарстві немає холодильника для зберігання товару, його природна втрата вже через місяць-два після зняття врожаю сягне 10–15%. Ручна робота, періодичне вимерзання чи посуха, скорочення посівних площкультури і девальвація гривні додають вартості часнику.

ФАО має статистику цін українських виробників часнику і можні побачити її динаміку за кілька років(ціна за тонну виражена в доларах США). Так, ціна часнику впала у 1995 рокі більше ніж у 5 разів, порівняно з ціною 1994 року; у 1997 році часник став коштувати приблизно 250 доларів США за тонну, в 1999 році часник бувUSD160/тонна, і в 2000 – менше 62. У 2004 році ціна перевищила 900 доларів, і відтоді вона зростала, доки не впала у 2008 – аж до 410. У 2011 ціна вирісла майже до 3200, в 2014 році була приблизно USD 1200/тонна.

 

eu

Найпривабливіший ринок збуту — це, звичайно, експорт, адже ціна при цьому вища, ніж на внутрішньому ринку. Україна отримала квоту на постачання 500 тонн часнику в Європу і її часник там чекають. Однак, вимоги до продукції на експорт досить високі. Часник повинен мати ідеальний товарний вигляд, калібр від 5,5 см, цілісність головок, відсутність хвороб і шкідників. Крім того, на закордонному ринку хочуть мати великі партії часнику, у тоннах, а краще, десятках тонн, а не кілограмах, при тому що часник має бути одного сорту і розміру, чим більшого, тим краще. Великі покупці зацікавлені контракти підписувати заздалегідь, тому, щоб виключити імовірність неврожаю, корисно перестраховуватися, наприклад, шляхом взаємовигідної співпраці виробників часнику в інших областях України.

Got garlick?

Got garlick?

 

Через схильність часника до висихання та проростання необхідно зберігати його в спеціальних холодильниках, а щоб заробити на ньому більше, потрібно пропонувати часник ринкові зимою та весною. Український же часник переважає на ринку відколи знімають його урожай у серпні і він є в наявності до грудня. Після цього на ринку з’являється китайський часник – ідеально білі цибулинки однакового розміру, він панує до квітня. У квітні вУкраїну завозять часник з Єгипту (його називають “молодим”, або недозрілим, він великий і виглядає ніби щойно знятий з грядки), він лишаєтьсяна полицях магазинів до серпня.

Китайський часник

Український споживач помічає, що смакові якості у китайського часнику вже зовсім не ті, що у нашого і це на фоні ціни, яка в рази вища. Дослідники пояснюють смак китайського часнику тим, що високі дози добрив знижують концентрацію ефективних речовин в рослині. Про китайські продукти міжнародні фахівці делікатко кажуть: “В Китаї величезні проблеми з безпекою продуктів харчування”. Що це одначає?

Справжня міць Китаю

Справжня міць Китаю

Статистичний довідник ФАО за 2015 рік, який має назву “Продукти харчування та сільське господарство в світі”відмічає, що за період з 2000 по 2014 роки Україна збільшила використання хімічних добрив в сільському господарстві мало не втричі і використовує тепер, наприклад, азоту – 28,5 кг на гектар, фосфорного добрива – 6,8 кг на гектар, а калію – 6 кг/га. Водночас, офіційна статистика Китаю по вказаним трьом видам добрив за той же період – 422 кг/га, 156 кг/га і 66 кг/га.

Світові ЗМІ часто рапортують про проблеми, пов’язаних з якістю китайських продуктів харчування. Наприклад, американський “Н’юсвік”, у своєму дослідженні щодо реекспорту курятини з Китаю в США, згадує про такі випадки, пов’язані з китайським виробництвом: шинка, вимочена в засобі для клопів, соєвий соус з людським волоссям, фальсифікований молочний порошок для немовлят, після споживання якого вони вмирали, риба, підфарбована забороненими антибіотиками, пестициди в овочах, рис, заражений важкими металами, гриби, відбілені за допомогою хімічного відбілювача, равлики, заражені менінгітом, курятина, заражена на пташиний грип. З 2007 року більше тисячі собак в США померло в результаті споживання собачого харчування китайського виробництва.

Незважаючи на вищезгадане, Китай є основним джерелом імпортного часнику навіть в такій багатій країні як Сполучені Штати. Причина цьому – ціна (див.графік нижче), бажання продавців заробити, і неосвідченість споживачів.

Китайці – жорсткі конкуренти. У 1994 році США виявили, що внутрішня ціна продажу китайського часнику менша, ніж вартість виробництва в Китаї, і наклали 377-відсоткове антидемпінгове мито на свіжий (сирий) китайський часник. Проте, імпорт часнику з Китаю в США збільшився більш ніж на 250 відсотків в період між 2001 і 2004 роками, оскільки китайці знаходять шляхи обійти закони. Крім того, китайці завозять свіжий часник через інші країни та завозять оброблений часник (сушений пелюстками, порошок та пасту).

Австралійська асоціація часникової промисловості дослідила, що часник з Китаю обливають хімічними речовинами для того, щоб зупинити проростання і відбілити часник, а також для знищення комах і рослинних речовин. Для подовження терміну зберігання часнику використовуються інгібітори росту на базі гормонів або хімічних речовин разом з гамма-опроміненням. Крім того, весь часник, незалежно від його походження, перш ніж потрапити на австралійський ринок, піддіють фумігації за допомогою сильнодіючої хімічної речовини – бромистого метилу – для цілей карантинної обробки. За даними ООН, бромистий метил в 60 разів більш шкідливий, ніж хлор, і його використання заборонено Монреальським протоколом оскільки відноситься до речовин, що руйнують озоновий шар. Не зважаючи на це, в Австралії також багато китайського часнику.

Продовольча безпека? Не чув.

Продовольча безпека? Не чув.

В Китаї часник вирощують дрібні фермери, їхню продукцію скуповує брокер, який доводить продукт до товарного вигляду і зберігає його, виводячи його на ринок, коли йому найбільш зручно. За досить невеликої кількості продавців, які мають продукт, попит на який є в цілому світі, легко диктувати свою ціну, а також легко спекулювати. Наприклад, у 2009 році стали поширюватися плітки, що часник допомагає запобігати свиному грипу, якщо вживати його щодня по пів-цибулини як профілактичний засіб, внаслідок чого його споживання зросло. Деякі школи в Китаї скуповували часник сотнями кілограмів, щоб годувати ним дітей у школі. В деяких регіонах Китаю ціна на часник зросла в 15–40 раз, що дало змогу деяким спекулянтам заробили на часнику мільйони.

У 2007 році, коли світом прокотилися новини про проблеми з якістю харчових продуктів в Китаї, з’явилися проблеми для продуктів виробництва Китаю у торгівельних мережах. Внаслідок цього китайці зменшили виробництво, що призвело до зменшення пропозиції часнику з наступним врожаєм. Виник дефіцит, зріс попит і ціна.

Коли погодні умови в світі були сприятливими для вирощування чеснику, китайські виробники і продавці недоотримали прибутку, вони скоротили площу посадки часнику, натомість переорієнтувавшися на інші овочеві культури, попит на які був вищим. В результаті виник дефіцит китайського часнику, попит зріс і ціни зросли.

Висновки

Відтак, часник в українських магазинах переважно імпортний, і найчастіше китайський, тому, що український часник наявний в достатній кількості і в товарній якості лише в сезон (серпень-грудень). Крім того, торгівельні мережі по-перше, пропонують те, що купить споживач, який, нажаль, обирає маркетинговий вигляд і більш дешеву ціну китайського часнику, по-друге, магазини віддають перевагу закупівлі великими партіями, які не може запропонувати дрібний виробник часнику. Зрештою, український покупець готовий платити вище за якість місцевого часника, і, тому, можна сказати, що український продавець на базарі підтягується до бажання покупця, встановлюючи більш високу ціну.

Китай – найбільший виробник часнику у світі, оскільки відповідає за три чверті світового виробництва часнику, і як найбільший продавець має найвагоміше слово щодо ціни. Однак, найпотужніша сила у споживача, і якщо він хоче, то диктує свою ціну і вимагає потрібну йому якість. В сучасному світі, коли є доступ до майже будь-якої інформації, потрібно бути обізнаним споживачем, якому небайдуже звідки і за яких умов зявився в магазині певний продукт. Існує певна мода на те щоб знати, що ти їси і носиш, і чи не шкодить це твоєму здоров’ю, іншим людям чи планеті.

Україна завжди посідала високі місця у рейтингах сільгосподарського виробництва і наразі входить в десятку країн-виробників часнику, вона має потенціал стати найбільшим продавцем. Зараз багато країн світу намагаються розвивати внутрішнє вирбництво часнику, навіть за умови вищої за китайську ціну, роблячи ставку на переваги місцевого продукту та екологічність. Загалом, всюди у світі ціна місцевого часнику вища за ціну на китайський.

Деякі українські фахівці-члени Української національної асоціації виробників часнику вважають, що вирощування в Україні часнику з повітряного насіння може дати врожай, який буде дешевший за китайський і таким чином можна досить швидко піднятися наверх з десятого мясця, на якому зараз знаходиться країна в рейтингу найбільних виробників часнику.

Кажуть, що метод вирощування часнику з повітряного насіння потребує менше посівного матеріалу, насіння навіть найвищого класу обходиться в 5–7 разів дешевше, ніж насіння для зубкового посіву, і кількість рослин виходить у 2–3 рази більшою. При використанні повітряного насіння збирають 400–800 тис. рослин, порівняно з 250 тис. рослин з 1 га при зубковому посіві.

Виробництво, ціна, експорт та імпорт часнику в Україні впродовж 2002—2013 рр. 
Роки Виробництво часнику в Україні, тонн Експорт часнику,у тоннах Імпорт часнику,у тоннах Ціна українського виробника часнику за тонну, в доларах США
2002 132000 8 26 179,66
2003 103200 0 142 262,53
2004 130700 0 163 906,16
2005 145600 0 1476 1087,55
2006 145600 0 950 1235,25
2007 131500 1 1783 1124,75
2008 136800 62 7573 410,08
2009 150100 129 7973 655,71
2010 157400 317 8669 1027,83
2011 171900 160 11742 3185,95
2012 171400 156 6709 2227,78
2013 185600 55 6861 1381,46
Джерело: база даних ФАО.

Olena-Aleksandrova

Олена Александрова, NEWSSKY

Поделиться:

В тему:

Добавить комментарий

Войти с помощью: 
Яндекс.Метрика UkrNET - поисково-информационный ресурс