«Не ідеальний, але живучий». Що може розвідувальний безпілотник «Шкіпер», який створюють київські інженери у підвалі

07.11.2023 0 By Writer.NS

В одному з підвальних приміщень Києва кілька інженерів сконструювали швидкий, легкий, РЕБ-стійкий, дешевий безпілотник «Шкіпер». За словами засновника і керівника Юрія Домбровського, цей дрон — як легковий автомобіль бюджетного класу, може виконувати певні завдання і легко ремонтується. Юрій розповів нам, як зʼявився «Шкіпер» і що він може, пише dev.ua.

Ілюстративне фото

Початок в обороні

Ірпінчанин Юрій Домбровський в 2022 році брав участь в обороні Ірпеня. Він розповідає, що до повномасштабного вторгнення був абсолютно цивільною людиною, але в критичну хвилину зрозумів, що зможе використати свої навички пілотування дронів для допомоги українським захисникам. А пізніше разом з однодумцями заснував компанію SpecAero — навчальний центр пілотів БПЛА різного типу, зокрема, мультиротор, крило та FPV. Зараз Юрій — CEO та візіонер SpecAero.

«Я задумував цю діяльність не лише як бізнес та комерцію. Це мій спосіб ведення війни», — говорить Юрій.

Крім того, майже від самого початку своєї діяльності засновники заклали в структуру компанії також конструкторське бюро. Спираючись на консультації своїх друзів та побратимів, професійних військових пілотів безпілотників, деяких з яких воюють ще з 2014 року, а деякі професійно займаються збіркою безпілотних систем, Юрій поставив задачу конструкторам створити максимально дешевий і разом з тим живучий розвідувальний комплекс для військових.

Інструмент для розвідки

Інженери R&D-відділу SpecAero створили оперативно-тактичний розвідувальний комплекс «Шкіпер», який складається з наземної станції і двох дронів. В безпілотника немає хвостового опорядження, це не літак, а монокрило авторської розробки.

Перевагами комплексу є витривалість до пошкоджень та відмінне планування. Він аеродинамічний, з вимкненим двигуном «Шкіпер» здатен планувати, наприклад, при посадці зробити один-два кола. Якщо літак втрачає зв’язок з оператором, він через кілька секунд починає реалізовувати програму «Повернутись додому» автоматично по інерціальній системі, магнітному компасу та загальній системі навігації.

Конструктори тестували платформу на витривалість, влітали на швидкості у великі обʼєкти, дерева чи паркани.

«Літак падав, умовно, обтрушувався і летів далі», — говорить Юрій.

«Шкіпер» стартує зі стартової платформи з леєром, який додається в комплексі. Крім того, SpecAero обов’язково пропонує і включає при купівлі комплексу 2-3 денне навчання для екіпажу. За словами керівника компанії, це зменшує втрати безпілотника з вини пілота і незнання систем керування і навігації.

Технічні характеристики

В ідеальних умовах безпілотник може знаходитись в повітрі близько 2 годин, пролетіти до 80 км. На піковій відстані в 40 км від оператора інженери зберегли керування, телеметрію та відеосигнал. Крім того, «Шкіпер» протестований під дією РЕБ, на полігоні під Буковелем спеціалісти намагались заглушити безпілотник, але не змогли. Виносні антени можна встановлювати на відстані близько 30 метрів, щоб убезпечити оператора. Комплекс «Шкіпер» використовує авторську платформу F23, розроблену SpecAero.

Частоти, на яких працює «Шкіпер», Юрій не розголошує, але зазначає, що вони нестандартні та захищені.

«Ми ходимо в ручному режимі по різним частотам, тим самим захищаючи його від відкритості, від того, щоб його бачив ворог, і від того, щоб його глушив хтось, хто працює на цій самій частоті», — говорить керівник.

Крім того, конструктори використовують технічну навігацію способом тріангуляції, визначають місцеперебування, об’єкт, місце положення борту без GPS. А також постійно вдосконалюють безпілотник, зокрема, днями, як розповів Юрій, вони впровадили систему захисту аналогового відео. На відміну від цифри, аналоговий зв’язок може витримувати завади, зменшувати якість картинки, погіршуватись, але при цьому продовжувати працювати.

Про команду

Розробники КБ SpecAero — фахівці, які професійно займаються авіамоделюванням понад 10 років. В команді працює близько 20 людей. Є випробувальна польотна група, розробники, два головних інженери, які між собою по-хорошому конкурують, кілька польотних груп, супутні інженери і цілий колектив, який займається виготовленням планерів.

Про використання та тестування

Конструктори виготовили вже 10 комплексів, а 6 з них вже воює. «Шкіпер», за словами керівника компанії, вже довів свою ефективність на фронті. Це працююча система. Вже є кілька комплексів безпілотників на фронті, які виконують бойові завдання і інженери звідти отримують позитивний зворотний зв’язок.

«Так, він не ідеальний, але він живучий і підходить для певних умов та певних бойових завдань», — акцентує Юрій Домбровський.

Інженери отримали відгуки від військових, що подібних безпілотників треба багато. Команда готує документи для отримання допуску до експлуатації. Серійне виробництво в невеликих масштабах, до 10 комплексів на місяць, вже організовано.

Про вартість та фінанси

Ціна одного безпілотника після виходу на серійне виробництво і замовлення партії від 10 штук, за словами Юрія, може обходитись у $3 000. Матеріальна собівартість безпілотника без роботи складає близько 90 000 грн. Китайські комплектуючі на 10 комплексів коштують близько $70-80 000. Сам по собі комплекс штучно вартує близько 600 000 грн. При збільшенні обʼємів виробництва можна буде говорити про зменшення мінімальної собівартості до 450 000 грн.

Всі кошти, які заробляв навчальний центр SpecAero, за словами Юрія, вони реінвестували в розробку безпілотників, крім того, були продажі виготовлених «Шкіперів» — це також реінвестиції. КБ SpecAero має інвестора, який профінансував виготовлення перших 10 комплексів, це $70 000.

«Нашими коштами створені прототипи, приблизно 3 млн грн впродовж двох років вкладено в життєдіяльність і розвиток конструкторського бюро», — повідомив керівник. За його словами, крім фінансів інвестора, це особисті кошти засновників.

Про плани та розвиток

SpecAero шукає інвестиційну чи донорську допомогу для розвитку серійного виробництва та освоєння інших виробів, пропрацьовані ідеї яких вони вже мають. Зараз у інженерів вже є креслення, гіпотеза, основний ТТХ, основна тактика застосування для підводного дрона. Для його розробки необхідно близько $20 000.

Читайте також на Newssky «Атомний підводний човен США прибув на Близький Схід» і дивіться на YouTube-каналі «Нудний Пенс».

Щоб завжди бути в курсі подій, підписуйтесь на ТГ-канал Newssky. Також рекомендуємо актуальні дискусії друзів України в Північній Америці на YouTube-каналі Rashkin Report.


Підтримати проект:

Підписатись на новини:




В тему: