Велике повернення Звуку

Завжди радію можливості розповісти про те, що люблю сам. Але одна справа — дружня розмова за чашкою кефіру і зовсім інша — розмова віртуальна, та ще й з невидимою аудиторією. Смаки й напої тут у кожного свої.

Швейцарський грамофон Maestrophone

Швейцарський грамофон Maestrophone, виробництва 1900-х років, за роботою

 

Старі музичні та аудіожурнали, колись паперові, не перший рік женуться за читачами в онлайні та соцмережах. Відділи реклами звукозаписувальних гігантів рахують кожен лайк і клік на сторінках підопічних виконавців. Існує безліч колонок та блогів із музичною критикою, з новинами класичної сцени, року, джазу, електронної музики тощо. Хто серйозно занурений умузику й багато слухає — чудово знає і назви, й авторів.

Так само тепер із домашнім і персональним аудіо: до ваших послуг паперові та віртуальні журнали — американські й німецькі, британські та японські, французькі й китайські… Заслужені експерти, прекрасні фото новинок, прискіпливі тести та поради покупцям.

Великий бізнес і непідробний ентузіазм новачків —усе тепер поруч. Міжнародні виставки, де можна побачити найкраще від уславлених фірм-виробників, та конкурси звукового хенд-мейду. На одному полюсі абсолютний екстремізм нашого часу — відреставровані (величезні) рупорні акустичні системи й лампові підсилювачі першої половини ХХ століття, а на іншому — копійчані навушники, підключені до мобілки підлітка, що їде в метро.

 

Пара лампових підсилювачів 1950-тих років Western Electric Motiograph 7505

Пара лампових підсилювачів 1950-тих років Western Electric Motiograph 7505

 

Музика в найкращих залах світу і в наших кишенях — однакова чи різна? Для кого вона? Хтось іще слухає радіо? Тепер такі часи, що нічого не пропадає, для всього знаходиться місце, все може співіснувати, і всі про це можуть дізнатися. Гігабайти інформації й заїжджені шелакові платівки, без яких не було б цих гігабайтів, —за бажання дотягнутись можна до всього.

То про що ж розповідати? Уявімо собі цей океан епох, подій, мелодій і звуків зі своїми хвилями й вітром, острівцями та континентами! Вирушаймо від одного до іншого! Візьмімо у подорож комп’ютер і книги. На нашому океанському лайнері чудова бібліотека й колекція платівок. Коли не штормить, можна послухати їх на дбайливо відреставрованому грамофоні чи лазерному програвачі, сконструйованому впертими японцями. Хто вважає це невимовно застарілим та нудним — знайде те саме в цифровому вигляді, інтернет у каютах чудовий.

Завжди цікаво згадувати перших сміливців, які, попри скептицизм оточення та перешкоди, дарували людям свої ідеї, майстерність рук і світло душі. Стосується це і музикантів, і композиторів, і виробників музичних інструментів, і винахідників, котрі дали людям можливість записувати та відтворювати звук.

Це світло горить веселкою на кожному диску, коли береш його до рук. Що це за світло? Інколи це чиєсь кохання, про яке йдеться в пісні, популярній на всі часи. Хтось крутить дискотеки,заробляє чималі гроші, подорожуючи світом, і ні про що більше не думає. Інші, дивлячись у мікроскоп, рятують унікальні записи та зчитують світлом звук із пошкоджених платівок чи воскових валиків Едісона. Коли звичайна голка звукознімача вже нічого не відтворює, окрім шипіння й хриплого ритму, а іншої такої платівки у світі більше не існує — знову допомагає світло, геніальні ідеї та майстерні руки.

Як з’явилось регулярне радіомовлення та ФМ-радіо? Чому в різних країнах воно часом влаштоване по-різному та як це пов’язано з історією воєн і політикою? Чому сучасна Норвегія нещодавно відмовилась від ФМ-мовлення? Як і коли в Україні станеться диво й на ФМ буде переважати «музика зі смаком»? Чи встигне це відбутися раніше, ніж ФМ-мовлення поступиться чомусь іншому?

Сучасні рупорні побутові акустичні системи фірми OswaldMillAudio

Сучасні рупорні побутові акустичні системи фірми OswaldMillAudio

 

Я вважаю наш час унікальним саме тому, що поруч із надсучасним своє місце відвойовує те що вважалося давно забутим і «лежало на узбіччі прогресу». Саме цифрова медіареволюція відродила інтерес до старих технологій. Ті, хто вірить власним вухам більше, ніж рекламним буклетам, довели, що на початку епохи аудіо з  якістю не все було так погано  — як і не все вийшло бездоганно ідеальним у сучасності. Тому й витрачають любителі величезні суми на реставрацію аудіотехніки минулих епох. Адже це — справжня машина часу! Лише так можна почути музику, як її чули піонери звукозапису й тодішні відвідувачі концертів та кіносеансів. І ці відновлені системи роблять фурор на сучасних виставках! Хтось скаже: це ж просто мода на вінтаж! Так і є, але тільки на перший погляд. Бо історик, талановитий музикант, фанат-любитель та здивована публіка точно побачать і відчують набагато більше!

Слухати музику значить подорожувати. Подорожувати в часі, просторі та по уявних світах, чужих і власних. Вважаю, що у військових шпиталях та звичайних лікарнях мають бути кімнати музичної терапії з якісними аудіосистемами та онлайн-доступом до фонотек. Зараз це лише питання грошей, методології та планування. Також потрібні будуть фахівці —медичні психологи та музикознавці. Адже музика може лікувати душу. Саме це й робить її такою унікальною та потрібною!

Професійні біографи та любителі давно виробили методики музичних досліджень, а результатом їхньої роботи стали книги, документальні та художні фільми, інтернет-сторінки, дбайливо зібрані фонотеки. Чудові музейні експозиції, розкидані світом, розповідають про великих співаків, музикантів, композиторів, майстрів музичних інструментів, оперу, рок та електронні синтезатори… Як осягнути це, залишаючись скромним меломаном?

Моя відповідь така: слухати те, що подобається, цікавитись тим, що вразило й залишило по собі глибокий слід. Відкривати різні музичні стилі та епохи. Шукати нове у старому і старе в новому. Ходити на концерти, слухати радіо чи музику на ТБ, на платівках, в інтернеті. Головне, щоби вона була найкраща, яку тільки зможете собі уявити та знайти. І тоді цей музичний хаос навкруги і всередині вас одного разу стане системою. Вашою особистою, персональною, не схожою на жоден відомий музичний каталог чи підручник, що стоїть на книжковій поличці чи був колись важливою закладкою у вашому інтернет-браузері.

Дивно було би лише поговорити й нічого не послухати. Тому, попри всі умовності електронного формату та невідомий мені спосіб відтворення звуку, який ви застосуєте, все ж таки хочу показати дві ілюстрації до написаного.

Ось, на першому відео,  огляд акустичної системи американської фірми WesternElectric виробництва 1926 року. Її головне призначення — працювати в театрах і кінотеатрах. Саме за допомогою високочутливих динаміків і рупорів у ті часи досягали великої гучності. Потужних лампових підсилювачів тоді ще не було, обходились десятками Ват на велику залу. В такі системи вкладали найкращі й найдорожчі тогочасні інженерні рішення та матеріали. Може, тому вони несуть відбиток справжньої магії та грають на диво якісно — навіть за сучасними мірками?

Це відео записане 2014 року в Мюнхені, на одній з найбільших світових виставок High-End аудіо. Реставрує та робить репліки таких акустичних систем фірма Silbatone. Попри те що записано ролик, скоріше за все, на відеокамеру чи смартфон, він таки дає «відчуття моменту»: послухайте, як звучить голос великої оперної співачки Марії Каллас! Якщо у вас є хороша стереосистема чи якісні навушники — слухати краще на них. Маленькі динаміки настільних колонок чи ноутбука, на жаль, багато «вкрадуть».

А друге відео демонструє витвір маловідомої раніше словенської фірми MAG-LEV audio. Цей ролик я залишу без коментарів, просто подивіться:

 

Бентежний РавликБентежний Равлик. 10 серпня 2019 року.

Добавить комментарий


Notice: Undefined index: uloginPopupCss in /home/uh433861/domains/newssky.com.ua/public_html/wp-content/plugins/ulogin/settings.ulogin.php on line 411
Войти с помощью: 

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.

UkrNET - поисково-информационный ресурс