Соціальна нерівність: чому з неї народжуються популізм і ксенофобія — сучасний світ під мікроскопом
20.09.2025 0 By Chilli.PepperМіфи про розвиток суспільства розсипаються, коли між елітами і мільйонами розростається прірва. Саме там, між “майбутнім для обраних” і нервовим пошуком справедливості, з’являється не лише соціальний протест, а й бажання простих відповідей на складні виклики. З цього коктейлю виростає популізм; а коли невизначеність і страх набирають сили — в гру вступає ксенофобія. Чому саме з нерівності починається спіраль обурення і крайніх політичних ідей? Занурюємось у найживіші, найгостріші прояви сучасної України і світу.

Суть соціальної нерівності: як вона стає “матір’ю” популізму
Соціальна нерівність — це не лише різні зарплати й помітна різниця у стилі життя1 2 3 4. Вона проявляється і у доступі до освіти, медицини, правосуддя, культурних благ. Коли мільйони відчувають, що не мають рівних можливостей із “щасливчиками”, проживають відчуття несправедливості, це стає ґрунтом для радикалізації. Політики-популісти використовують цю емоційну вразливість, пропонують “магічні рішення”: від “роздати всім” до ізоляціонізму й ненависті до “чужих”.3 4 5 6
Популізм: прості відповіді для закритого світу
У суспільстві з високою нерівністю стабільно росте недовіра до політиків, інституцій та медіа4 6. Уся риторика популізму зводиться до образу “ми проти них”: прості люди проти “еліт”, народ проти “корумпованої верхівки”, патріоти — проти іммігрантів чи “кризових біженців”3 4 5 6 7. Такі меседжі “чорного-білого” світу, підсилені медіа та соцмережами, дарують ілюзію причетності — і водночас не дають жодних реальних рішень.
Дослідження Українського інституту майбутнього та дані Міжнародної організації праці підтверджують: зростання популізму прямо співвідноситься зі зниженням реальних доходів і відчуттям втрати контролю над життям3 4 7.
Ксенофобія: коли страх стає політичним інструментом
Історично ксенофобія загострюється в кризові (економічно, воєнно, політично) періоди4 5 6. Потужний сплеск нетерпимості виникає, коли влада чи політичні сили використовують зовнішню загрозу (мігранти, нацменшини, сусідні держави) для мобілізації “лікої більшості”.4 5 7
Європа 2020-х — це і Brexit, і посилення позицій правих партій у Франції, Італії, Австрії, зростання расизму й ісламофобії у Німеччині, Польщі, навіть у Скандинавії.4 5 6 В Україні ці тенденції часто обʼєднані із запитом на “етнічну чистоту” політики, критикою біженців чи внутрішньою фрустрацією після воєн, криз і затяжних реформ.
Головні тригери: коли суспільство стає вразливим
- Різке зростання розриву між багатими та бідними: зокрема, збільшення коефіцієнта 90/10 (різниці між доходами 10% найбагатших і 10% найбідніших громадян)5 7.
- Зниження доступу до якісної освіти й охорони здоров’я для більшості.
- Нерівність можливостей — коли соціальні чи професійні “ліфти” закриті для більшості молоді.
- “Вибух” корупції, брак довіри до суду, поліції, місцевої влади.
- Міграційні хвилі, демографічний тиск, воєнні чи економічні шоки4 5 6 7.
Чому цей процес не лінійний і небезпечний?
Зміна суспільних настанов має “поріг”: коли несправедливість переходить психологічно важливу межу, електорат масово кидається до “радикальних” розв’язань4 5. Але співвідношення між модернізацією, зростанням достатку, новою ідентичністю і реакцією проти неї нелінійне. Як показав аналіз політичних схильностей у Східній Європі та світі, навіть зростаючий добробут сам по собі не зупиняє популізм без справедливої системи розподілу.4 5 6 7
Парадокс: чим “універсальніше” суспільство стає, тим виразніше закликає до збереження “корінних” цінностей — і це дає простір ультраправим чи лівим проєктам.
Україна: особливий контекст, глобальні виклики
Маса української молоді й громадян втратила довіру до традиційних політиків на тлі війни, зростання нерівності та економічної мобільності3 4 5. Тут популістські ідеї часто сплітаються з критикою реформ, іноземної допомоги, “зради” і короткочасних рішень для “свого” виборця.3 4 5 7
Водночас, українське суспільство має суперсилу — досвід локальної солідарності, здатність до швидких самоорганізації, інформаційну стійкість. Парадокс: саме ці механізми сьогодні дозволяють стримувати хвилі ксенофобії та популізму, не даючи екстремізму вирости у домінуючу силу.3 4 5
Висновок: як боротися з “колективним розчаруванням” у світі нерівності?
Відкритість та прозорість ухвалення рішень, якісна освіта, доступ до соцпослуг, справедливі “соціальні ліфти” — це головна відповідь на популізм і ксенофобію у ХХІ столітті3 4 5 7. Ідеальна формула — система, де навіть “найслабші” не почуваються зайвими, а захист справедливості є основою політики, а не лозунгом для передвиборчих білбордів.
Сучасній Україні життєво важливо зберігати баланс: не допустити “носи червоних плащів”, а замість паніки — інвестувати в гідність, освіту, міжкультурний діалог.4 5 7
Джерела
Показати джерела
- https://www.pravda.com.ua/columns/2025/09/19/7531602/
- https://voxukraine.org/antologiya-populizmu-dijsna-prichina-narodnoyi-lyubovi-i-efektivna-zbroya-proti-ukrayinskih-populistiv
- https://isnasu.org.ua/assets/files/books/2023/Maket_Ukr_suspilstvo_2023.pdf
- https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2024/11/PD_8_.pdf
- https://nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/05/phd_5_copy-1.pdf
- https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/8385/1/%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%202+.pdf
- https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/07/national_report_230.pdf

