Слово про апостола Якова Заведеєва
17.11.2024Ексклюзив. Апостол з дванадцяти Яків, відомий своєю ревною вірою, відданістю та мужністю, є прикладом для кожного з нас. Його життя, сповнене служіння та жертовності, надихає нас на шлях віри і посвяти Богу. Яків Заведеєв був одним із трьох апостолів, які найчастіше були поруч з Ісусом Христом під час найважливіших моментів Його земного служіння. Він був свідком Преображення Господнього на горі Фавор, бачив численні чудеса і слухав слова вічного життя, які вийшли з уст Спасителя. Його життя, сповнене любові до Господа і жертовного служіння, є дороговказом для всіх нас.

Сьогодні ми поговоримо про цей великий приклад віри та відданості, про його шлях апостола і те, як його пам’ять об’єднує християн різних традицій по всьому світу.Західна традиція для того, щоб відрізняти Якова Зеведеєва від Якова Алфєєва і Якова, брата Господнього, називає його Старшим.
Отже, апостол Яків, син Заведея та брат Іоанна Богослова, народився в Галілеї, на березы Галілейського моря. Батько був рибалкою. А його мати Саломія була дочкою Клеопи, брата Йосипа Обручника, а таким чином Яків мав родинні зв’язки з царем Давидом.

Святий пророк й цар Давид, предок апостола Якова Заведеєва
Це надає його історії ще більшої значимості, адже його походження зв’язує його з однією з найважливіших родин в історії Ізраїлю. Підкреслимо, що Саломія була родичкою, але не сестрою Богоматері, як іноді помилково пишуть про це у житійній літературі. Вона згадується в Новому Завіті як одна з жінок, які підтримували Христа та Його учнів.
Виховання в цій родині було зосереджене на традиційних цінностях: працьовитості, вірі в Бога та повазі до сімейних зв’язків. Саломія, як і її чоловік Заведей, була глибоко віруючою жінкою, а цей дух релігійності був переданий їхнім дітям, Якову та Іоанну.
Яків та Спаситель світу могли знати один одного з дитинства завдяки їхнім родинним зв’язкам та дружбі їхніх матерів. Це створило міцну основу для їхніх майбутніх стосунків і служіння.
Відомо, що він слухав проповідь Іоанна Хрестителя в пустелі і був одним з перших покликаний Христом до апостольства разом з братом Іоаном (Мф. 4, 21; Мк. 1, 19-20). А було це так. Яків і його брат Іоанн працювали рибалками разом зі своїм батьком Зеведеєм. Одного дня, коли вони займалися своєю звичайною роботою, Христос пройшов повз них і покликав їх піти за Ним. У Євангелії від Матвія йдеться про цей момент: «І йшов Ісус попри Галілейське море, побачив двох братів, Симона, званого Петром, і Андрія, брата його, що закидали сіті в море, бо були рибалки. І сказав їм: Ідіть за Мною, і Я зроблю вас ловцями людей. Вони ж зараз покинули сіті свої, та й пішли за Ним» (Матвія 4:18-20).Яків не вагаючись залишив свою роботу і пішов за Господом.
Яків був не тільки одним з дванадцяти апостолів, але й належав до так званої «Трійці» — трьох учнів, яких Ісус Христос вибирав для особливих моментів свого служіння. Він разом зі своїм братом апостолом Іоаном Богословом та апостолом Петром входив до числа найближчих учнів Спасителя. Господь відрізняв їх особливою любов’ю, відкривав свої божественні таємниці. Про це говорить той факт, що саме вони були свідками воскресіння дочки Яіра (див. 5: 37; Лк. 8: 51), брали участь у чудовій ловлі риби (див. 5: 10), тільки їх зробив Спаситель свідками свого Преображення на горі Фавор (див. 17: 1; Мк. 9: 2; Лк. 9:28) і боріння в Гефсиманському саду (див. 14:33). Апостол Яків разом з апостолом Андрієм Первозванним був присутній при зціленні тещі апостола Петра в його будинку (див. 1: 29-31) і при бесіді про руйнування храму (Мк. 13:3).
Ці моменти особливого духовного досвіду мали глибокий вплив на Якова. І хоч він не міг повністю зрозуміти всього того, що відбувалося, ці переживання формували його віру і послідовність у служінні. І не дивно, що ім’я апостола Якова Заведеєва двічі стоїть на другому місці при перерахуванні апостолів: відразу після Петра. Це дозволяє говорити про те, що Яків був вельми впливовою особою серед учнів Христових, можливо, другим після верховного апостола. Підтверджують його важливість серед інших учнів ці згадки в подіях, участь в яких брали не всі апостоли.
Одним із важливих моментів у житті Якова було його прагнення отримати високе місце в Царстві Небесному. Коли разом з Іоаном вони звернулися до Христа з проханням, щоб один з них сидів праворуч, а інший — ліворуч від Нього в Його славі, Ісус відповів їм словами: «Не знаєте, чого просите» (Мк. 10:37-40). І хоча їхнє бажання було щирим, воно також вказувало на те, як важко іноді відрізнити земні амбіції від Божої волі. Спаситель пояснив, що шлях до великої слави в Царстві Божому проходить через служіння й готовність до страждань.
Розуміння того, що Ісус з Назарету є Сином Божим, Другою Особою Святої Троїці не відразу прийшло до Якова. Бо він з дитинства знав Його як звичайного хлопця з Назарету. Вони часто бачилися на сімейних зібраннях та святкових подіях.
У перші роки слідування за Ісусом Христом Яків спостерігав за Його чудесами і вченням, які вражали не тільки учнів, а й цілу аудиторію. Можливо, саме ці чудеса — зцілення хворих, вигнання демонів, перша зустріч із Ним на воді — поступово пробуджували в Якові відчуття, що Ісус — це більше, ніж просто великий учитель або пророк. Усі ці події надавали йому дедалі більшої впевненості в тому, що Ісус може бути тим, кого вони чекали — Месією, Сином Божим.
Спаситель був відомий своєю мудрістю навіть у молодому віці. Яків, як і багато інших, спостерігав за Його поведінкою та слухав Його слова. Хоча Він був не просто звичайним хлопцем, Яків міг ще не усвідомлювати Його справжню природу. Все змінилося, коли Господь почав Своє громадське служіння. Одного дня Яків та його брат Іоанн займалися своєю звичайною роботою рибалки, коли Ісус пройшов повз них. Він покликав їх піти за Ним і стати «ловцями людей» (Матвія 4:19). Вони негайно залишили свої сіті і пішли за Ним. Яків був свідком багатьох чудес Христа. Він бачив, як Господь зцілював хворих, годував тисячі людей та навіть воскрешав мертвих. Ці чудеса були доказами божественної сили Ісуса Христата зміцнювали віру Якова в те, що Він – Син Божий.
Кульмінаційним моментом для Якова стало Преображення Господнє на горі Фавор. Разом із Петром та Іоанном, він був свідком того, як Спаситель преобразився,а Його обличчя засяяло, як сонце. Це було потужним свідченням божественної природи Ісуса Христа: «І преобразився Він перед ними: і обличчя Його засяяло, як сонце, а одяг Його став білим, як світло» (Матвія 17:2).
Ці події, разом із глибокими вченнями Христа, привели Якова до глибокого усвідомлення і віри в те, що Ісус з Назарету є Месією, Сином Божим. Його близькі стосунки з Ісусом Христом та особистий досвід змусили його побачити у Ньому не лише людську природу, але й Божественну сутність. Можливо, один з моментів, який змінив розуміння Якова про Спасителя, був День Входу Господнього в Єрусалим, коли народ вітав Христа як царя, але він також розумів, що Господь не прийшов, щоб стати політичним правителем, а щоб здійснити Божий план спасіння. Яків, будучи частиною найближчого кола учнів, мав можливість слухати та спостерігати за цією глибиною вчення, яку не могли зрозуміти інші.
Однак справжній переломний момент для Якова настав після Воскресіння Господа та Зіслання Святого Духа. Це було остаточним доказом того, що Ісус Христос не просто пророк чи учитель, а Сам Бог, Який здолав смерть і подарував людям вічне життя. Воскресіння Христове стало основою віри для Якова і для всіх апостолів. Шлях Якова Заведеєва до визнання Ісуса як Месії був поступовим і глибоким процесом, що включав спостереження, навчання, переживання чудес, особисті зустрічі та глибоке духовне відкриття. Він не лише повірив у Нього як у Месію, але й зрозумів, що Христос є центром і сенсом усього Божого плану спасіння людства.
Після вознесіння Христа Яків активно проповідував Євангеліє, поширюючи Євангеліє серед різних народів. Його відданість та віра зробили його одним з найшанованіших апостолів. Вірність Якова Христу не зупинилася на словах, а виявилася у його готовності жертвувати своїм життям. Яків став живим свідком Ісуса з Назарету як Божого Сина і Месії, і його віра зміцнила ранню християнську спільноту.
Підкреслимо й те, що апостол Яків Заведеєв та Пресвята Богородиця були родичами, що зближало їх не тільки духовно, але й родинно. Як близький родич, Яків мав можливість спілкуватися з Дівою Марією та бути свідком її глибокої віри та відданості Богу. Він, безсумнівно, бачив її як взірець материнської любові та покори Божій волі.
Ми пам’ятаємо, що після воскресіння Христа та вознесіння Його на небо, Діва Марія залишалася поруч з апостолами, підтримуючи їх своїми молитвами і мудрістю. Яків, як один із найближчих учнів, мав особливі стосунки з Нею, що допомагало йому зміцнити віру і рішучість у проповідуванні Євангелія. Богородиця була для Якова не лише родичкою, але й духовною наставницею. Її приклад віри і покори був натхненням для нього в його апостольській місії. Її підтримка і молитви, без сумніву, допомагали Якову у його служінні та проповідуванні.
У Біблії детально не описано всі місця, де Яків проповідував, однак є декілька важливих відомостей, які дозволяють зробити певні висновки про його місії та проповідницьку діяльність. Яків спочатку проповідував у рідному регіоні, в Галилеї та Іудеї, разом з іншими апостолами. Після того, як Христос воскрес, апостоли були покликані проповідувати Євангеліє «по всьому світу», і вони почали свої місіонерські подорожі, що включали різні регіони Святого Духом благословенні для проголошення Божого Слова. Яків завітав також і в Самарію, оскільки Самарія була важливим регіоном для поширення християнства після П’ятидесятниці. Однак, це питання залишається відкритим, і точні дані про його проповідницькі подорожі в цей регіон не маємо. У книзі Діянь апостолів (Діян. 8:14) згадується, що апостоли Петро та Іван відвідали Самарію, однак про Якова в цьому контексті не згадується.
Найімовірніше, Яків разом з іншими апостолами відвідував різні міста, де він міг проповідувати євангельське вчення, засновуючи перші християнські громади.
А потім Яків відправився на захід, до Іспанії, щоб проповідувати Євангеліє на самому початку християнської ери. Апостол проповідував у Саргонтії, столиці регіону, і в інших містах на південному заході Іспанії.
Є переказ, що саме там Якову з’явилася Діва Марія на берегах річки Ебро, на місці сучасного міста Сарагоса. Цей момент дуже важливий для християнської традиції Іспанії, оскільки він пов’язаний з початком культу Пресвятої Богородиці Сарагоської (пізніше відомої як «Санта-Марія-де-ла-Вікторія»).
Отже, традиція, що складається з численних ранньохристиянських джерел і легенд, показує Якова як відданого і мужнього проповідника, який не боявся йти туди, де його кликала Божа воля, і готовий був навіть віддати своє життя за свідчення про Ісуса Христа.
Апостол Яків, син Заведея, став першим з дванадцяти апостолів, хто прийняв мученицьку смерть. Це сталося приблизно в 44 році нашої ери за наказом Ірода Агриппи I, племінника іншого Ірода, який обезголовив Івана Хрестителя та внуком того Ірода «Великого», що хотів вбити немовля Христа. Так, цей третій реально Ірод (відомий як Ірод-Агриппа I) правив в Юдеї з 41 по 44 рік. У той час він вирішив посилити переслідування християн, щоб заручитися підтримкою юдеїв.
Яків є єдиним апостолом, чия смерть описана на сторінках Нового Завіту. Як свідчить книга Діянь апостолів: «У той час цар Ірод простяг руку свою, щоб деяких з Церкви лиходіяти. І він убив Якова, брата Іванового, мечем» (Діяння 12:1-2). Цей вірш з книги Діянь апостолів описує трагічну подію, яка підкреслює відданість Якова Христу. Його смерть стала свідченням віри та жертовності заради Господа.Ірод Агриппа I, прагнучи зміцнити свою владу, вирішив виступити проти християн. Вбивство Якова стало одним з перших випадків офіційного переслідування християнських лідерів.
Євсевій, єпископ Кесарії Палестинської, оповідаючи про Святого Якова, пише, що коли він був засуджений Іродом на смерть, якийсь чоловік, на ім’я Йосія, один з тих, що донесли Іроду на Апостола, бачачи мужність і відвагу святого Якова і зрозумівши невинність і святість Його, а також істину сказаних ним слів (про пришестя Месії — Христа), увірував у Христа та став сповідником Христовим. Негайно і він, разом зі святим Апостолом Яковом, був засуджений на смерть. Коли вони разом йшли на місце страти, то на шляху зустріли розслабленого, лежачого при дорозі, і святий Апостол зцілив його. Коли ж вони прихилили свої голови на усічення, Йосія благав святого Якова, щоб Він простив йому гріх, здіяний ним по невіданню, — простив йому, що він доніс на нього цареві. Апостол, обнявши і облобизав його, сказав йому: «мир з тобою», — і обидва вони, схиливши свої голови на усічення, разом відійшли до Господа.

Страта апостола Якова Заведеєва
На місці мучеництва апостола Якова в Єрусалимі, на місці його страти, була побудована церква Святого Якова, розташована на території Вірменського кварталу Старого міста. Церква зведена в XII ст.на руїнах візантійського храму VI ст. у західній її частині є двері в маленьку кімнату – «святая святих» – там похована голова апостола Якова. Коло на підлозі капели відзначає місце, куди впала голова апостола.

Храм в Єрусалимі на місці мучеництва апостола Якова
Мученицька смерть Якова є символом його повної відданості Христу. Вона підкреслює, що його проповідь була не просто словами, а ділами, за які він був готовий заплатити власним життям. Його смерть засвідчила, що він не боявся не лише духовних випробувань, а й фізичних страждань, і це додало сили та авторитету його проповідям. Місіонерська діяльність Якова була не тільки теоретичною, але й практичною — він закликав інших слідувати за Христом навіть у найскладніших умовах.
Після його смерті, апостола поховали в Єрусалимі, і протягом кількох століть місце його поховання залишалося відомим лише місцевим християнам. Однак у подальшому сталася низка подій, що змусили мощі Якова покинути Святу Землю.
Згідно з традицією, після мученицької смерті Якова його учні, щоб уберегти святі мощі від можливих осквернень, забрали їх з Єрусалиму і перевезли до місця, яке сьогодні є сучасною Іспанією. Дехто вважає, що це сталося в середині I століття, приблизно через 4-5 років після його смерті.
Поява останків одного з дванадцяти найближчих учнів Ісуса Христа, на Піренейському півострові ще в апостольські часи, також повинно було сприяти посиленню християнізації даної території. З давніх-давен люди вірили, що місце, в якому перебувають останки великого святого, особливо благословенне і схильне до процвітання. У такому місці прагнули жити, щоб опинитися під впливом благодаті праведника, що повинно було наближати до спасіння, до Бога.

Рака з мощами апостола Якова в СантьЯго де Компостела
Перенесення мощів Якова Заведеєва до Іспанії — це подія, що глибоко вплинула на християнську традицію в Європі, бо там з плином часу виник санктуарій Сан-Яго де Компостелла. Мощі апостола Якова, які зберігаються там, стали символом віри, надії і духовної сили для мільйонів людей, і навіть сьогодні місце, де вони знаходяться, є джерелом благодаті та натхнення для численних паломників.

Санктуарій Сантьяго-де-Компостела
Паломництво до Сантьяго-де-Компостела, яке отримало назву «Камінь святого Якова» або «Каміно де Сантьяго», стало символом духовного зростання та відновлення. Це паломництво стало популярним у середньовіччі і стало важливим елементом християнської культури Європи у наш час. Важливість цього паломництва полягала не лише в шануванні апостола Якова, але й у прагненні пройти духовний шлях до спасіння.
Мощі апостола Якова стали символом не тільки християнської віри в Іспанії, але й у всій Європі. Паломники, які йшли шляхом «Каміно», вважали, що кожен крок на цьому шляху наближає їх до Бога. Весь шлях був сповнений молитов, а завершення паломництва в Сантьяго-де-Компостела стало кульмінацією духовної подорожі. В результаті Сантьяго де Компостела в Іспанії є одним з найбільших паломницьких центрів у світі..
Історія цього санктуарія тісно пов’язана з відкриттям мощів апостола Яківа. У IX столітті, у 813 році, монах Паю (Пелагій) зазнав дивного видіння: він побачив як світлові явища освітлюють руїни давнього некрополя. Він повідомив про це єпископа Теодоміра з Ірії Флавії, який визначив, що це могила апостола Яківа Заведеєва. Це відкриття стало важливим духовним подією для християнства.
Король Альфонсо II Астурійський, дізнавшись про відкриття, став першим паломником, який відвідав це місце. Він заснував першу церкву на цьому святому місці і наказав побудувати монастир для охорони мощів апостола. Це місце стало важливим центром паломництва, і багато християн з усієї Європи почали приходити сюди. З часом санктуарій розширювався, і в 1078 році король Альфонсо VI Леонський наказав побудувати новий собор, який став відомим як Катедраль Сантьяго де Компостела. У Сантьяго-де-Компостела, окрім собору, присвяченого апостолу Якову, є також храм, присвячений святій Саломії. Цей храм служить нагадуванням про важливість родини у духовному житті та шанує пам’ять матері великого апостола. Перед вівтарем висить величезне, найбільше в світі кулясте кадило, яке під час служби розгойдують кілька людей. Під час богослужінь головний вхід до храму закривають.

Яків Заведеєв є спільним святим для православної та католицької традицій. Його пам’ять об’єднує християн різних конфесій, підкреслюючи важливість віри, любові та єдності. В обох традиціях апостол Яків шанується як приклад жертовної віри і відданості Христу.

Молитися святому Якову можна просити про зміцнення віри та духовну силу, адже його приклад відданості і мужності є взірцем для всіх християн. Яків є покровителем паломників і подорожуючих, тому можна молитися за безпечну подорож і захист на шляху. Можна звертатися до апостола Якова з проханням про зцілення від хвороб та духовного відродження. Просять святого Якова про мужність і рішучість у складних життєвих ситуаціях, згадуючи його силу духу і відданість у служінні Христу.
Як святий, що шанується і Сходом, і Заходом, апостол Яків є символом єдності християн. Можна молитися йому про єдність і примирення між різними християнськими конфесіями. Яків залишив усе, щоб слідувати за Христом. Його приклад надихає молитися за нові покликання до служіння Богу та за тих, хто вже служить у Церкві. Багато храмів по всьому світу присвячені апостолу Якову. Вони служать місцями молитви, духовного натхнення і пам’яті про його життя і служіння. Такі храми є як у Західній, так і у Східній християнській традиції, підкреслюючи його значущість для всієї християнської спільноти.
Нехай пам’ять апостола Якова Заведеєва продовжує надихати всіх нас на шляху віри і служіння Господу. Його приклад єднає нас у молитві і любові, допомагаючи долати всі випробування на нашому духовному шляху. Нехай апостол Яків Заведеєв заступається за нас перед Господом і допомагає нам у наших потребах та інтенціях.
Ієромонах Феофан (Скоробагатов) Полоцький.


Отче Феофане! Гарно Вам дякую. Ви так чудово розповідаєте про апостолів, про святого Якова Заведеєва – чудово. Бажаю Вам Божого благословення
Отче Феофане! А може бути, Ви скажете Слово про апостола Марка, або Діонісія- Ареопагіта?