Постімперська безпритульність: культура п’ятої хвилі російської еміграції
14.06.2025Ексклюзив. Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну 2022 року світ став свідком не лише геополітичного зламу, але й нової хвилі масової еміграції з самої Росії — явища, яке породило цілком іншу культурну конфігурацію. Ця п’ята хвиля, на відміну від попередніх, винесла за межі держави не лише окремих дисидентів, а цілу множину творчих, наукових та громадських осередків, які прагнуть зберегти свою гідність, голос і право на правду. Саме в цих нових діаспорах формується унікальна російськомовна незалежна культура — культура, що розвивається в умовах вимушеного вигнання, але не відчаю; культура, яка намагається артикулювати альтернативу ідеології насильства, мілітаризму та знеособлення.
Її обличчя — багатоголосе. Це письменники, як наприклад Борис Акунін чи Володимир Сорокін, які продовжують писати для свого народу за кордоном; журналісти, що не скорилися цензурі; митці, котрі транслюють свою незгоду через експериментальне мистецтво; науковці, які в нових університетах ведуть розмову про майбутнє Росії без колоніального спадку. Разом вони становлять нову моральну еліту у вигнанні — однак ця еліта ще не вільна від загроз, які стоять перед нею на перехресті історії.
Після 2022 року російськомовна літературна сцена опинилася у виняткових історичних умовах. Вперше за довгу історію еміграцій, письменники покинули країну не на самоті, а в супроводі власної читацької аудиторії. Це створює унікальну передумову для формування цілісної, самодостатньої літературної екосистеми поза межами державної цензури та імперського дискурсу. Відчуття ізоляції, яке було притаманне попереднім поколінням вигнанців, поступається місцем діалогу, солідарності й творчому співіснуванню в нових культурних середовищах.
Тематика сучасної емігрантської прози і поезії вже не обмежується ностальгією чи екзальтованим культом «втраченої батьківщини». Навпаки — осмислюються досвід втечі, вкорінення в новому контексті, екзистенційна крихкість і, водночас, гідність людини перед обличчям політичного насильства. Література стає інструментом духовного опору, засобом пошуку нової ідентичності, позбавленої колоніальних проєкцій.
На тлі історичних аналогій ця нова хвиля має виразно критичний вектор. Якщо «перша хвиля» еміграції після 1917 року здебільшого оберталася до міфу про «втрачену Росію» — і часто впадала в містицизм чи культурний архаїзм, — то нинішні автори сміливо й відверто аналізують сучасність, говорять про травму війни, відповідальність інтелігенції, прощання з ілюзіями та необхідність радикального переосмислення моральних основ мови і наративу.
Після початку повномасштабного вторгнення в Україну 2022 року численні незалежні російські журналісти та медіа були змушені залишити країну, шукаючи притулку в демократичних державах — таких як Німеччина, Чехія, Литва, Чорногорія, Грузія, Кіпр, Киргизстан. В нових реаліях вони не лише продовжують свою професійну діяльність, а й формують альтернативний інформаційний простір, що стоїть в опозиції до офіційної кремлівської пропаганди.
Ці незалежні ЗМІ зосереджені на викритті тем, які системно замовчуються або спотворюються в російському державному медіа-дискурсі: йдеться про корупцію, порушення прав людини, політичні переслідування, воєнні злочини та загальну деградацію інституцій у самій Росії. Їхнє мовлення — це не лише аналітика і репортаж, але й акт морального спротиву, спроба зберегти гідність журналістики як ремесла істини.
Особливе місце займає так званий «цифровий самвидав» — нова форма непідцензурного слова, що охоплює онлайн-платформи, відеоблоги, подкасти, YouTube-канали, наприклад як у Тамари Едельман та/або Юрія Дудя. В умовах неможливості друкованого поширення правди в самій Росії ці цифрові ініціативи стали спадкоємцями самвидаву радянської доби — щоправда, зі значно більшим охопленням, мобільністю та технологічними можливостями.
Проте й у вигнанні незалежна журналістика не позбавлена викликів. Російський режим продовжує тиснути на опозиційні голоси, оголошуючи журналістів і цілі редакції «іноземними агентами», фабрикуючи справи, вдаючись до дискредитаційних кампаній.
Деякі видання, як-от знана «Медуза», вимушено перевели офіси за кордон, однак не припинили служіння правді. У цьому контексті журналістика стає не просто професією — вона постає як етичне покликання, форма громадянської відповідальності й захисту гідності слова.
Таким чином, перед нами — не просто словесність а вигнання, а література становлення: духовна мова нової діаспори, що вже не хоче бути ні апологетом минулого, ні заручником імперської тіні.
Мистецтво незалежної російськомовної діаспори, що активно формується після 2022 року, набуло виразно протестного і екзистенційного характеру. Для багатьох митців творчість стала не лише способом особистого висловлення, а й актом морального свідчення проти насильства, зради гуманістичних ідеалів та імперської реставрації, яку репрезентує сучасна російська держава.
Художній простір еміграції вирізняється винятковою різноманітністю. Скульптура, живопис, відеоарт, звукові інсталяції, кераміка — всі ці форми стають інструментами осмислення травми, вигнання та кризи ідентичності. Через експериментальні й часом граничні форми висловлення митці шукають не лише візуальну мову спротиву, а й новий зміст буття за межами втраченої батьківщини.
Попри очевидні фінансові труднощі та нестачу інфраструктури, емігрантські художники створюють нові простори співпраці. Тбілісі, зокрема, перетворився на своєрідний центр діаспорного мистецтва, де проходять виставки за участю митців з України, Білорусі, Грузії, Росії — всіх, хто не бажає мовчати перед обличчям історичного катастрофізму. Тут народжуються нові арт-спільноти, позбавлені імперських нашарувань, відкриті до діалогу, до болю, до пошуку.
Тематика сучасного діаспорного мистецтва варіюється від безпосереднього політичного коментаря до глибших, універсальних тем — розірваного зв’язку з корінням, відповідальності, втрати дому й творення нової культурної присутності у незвичному середовищі. Мистецтво стає терапією і пророчим голосом водночас — мовою тих, хто, навіть у вигнанні, не відмовляється бути почутим.
Із 2022 року російськомовне академічне середовище переживає драматичний злам. Однією з найсуттєвіших складових сучасної еміграції став так званий «відтік мізків» — масове переміщення науковців, викладачів і дослідників, передусім у галузях гуманітаристики, соціології, філософії, політології, права та культурології (щоправда це стосується і фізиків, астрономів, біологів, інженерів, яким пощастило вирватися з напівтюремних стін нових «шарошок»). Посилення репресивного тиску на університети, впровадження законів про «іноземних агентів», заборона міжнародної співпраці та ідеологічний контроль над академічною свободою спричинили руйнацію звичного освітнього простору.
Однак еміграція не стала крахом для цих мислителів — радше навпаки. У вигнанні вони зберігають свою інтелектуальну гідність і продовжують наукову діяльність, долучаючись до університетів і дослідницьких центрів у Європі, Північній Америці, на Кавказі та в Центральній Азії. Через лекції, публікації, конференції й участь у громадському дискурсі вони творять нові діаспорні осередки інтелектуальної автономії, незалежні від цензури й державного контролю.
Особливе значення мають незалежні експертні майданчики, серед яких — «Форум вільної Росії» — платформа, що об’єднує науковців, публічних інтелектуалів, правозахисників і політичних аналітиків, які формулюють альтернативні візії майбутнього. Такі ініціативи не тільки підтримують фаховий рівень російської гуманітаристики у вигнанні, але й інтегрують її у ширший глобальний контекст, де цінується не вірнопідданство, а критична думка.
На тлі «повільного колапсу вищої освіти» в самій Росії, за кордоном зароджується нова форма академічної присутності — вільна, відповідальна, етична. Її учасники вже не лише викладачі, а й свідки часу, котрі силою думки і слова зберігають честь університету, як простору істини, навіть у вигнанні.
Попри помітну динаміку розвитку, незалежна російськомовна культура у вигнанні змушена функціонувати в умовах численних викликів, які істотно ускладнюють її інституційну зрілість та стабільність.
Насамперед, значною проблемою залишається фінансова вразливість. Багато культурних ініціатив існують завдяки грантам, добровільним внескам та тимчасовій підтримці благодійних інституцій, що робить їх майбутнє непевним і залежним від зовнішніх чинників.
Другою суттєвою перешкодою є географічна фрагментарність емігрантських осередків. Спільноти митців, інтелектуалів і культурних менеджерів розкидані по різних країнах та континентах, що утруднює створення цілісного культурного простору, ускладнює координацію зусиль та формування спільного голосу.
Окрім внутрішніх складнощів, постійним зовнішнім чинником залишається тиск з боку російського режиму. Через механізми дискредитації, спроби викривлення репутації, маркування як «іноземних агентів» та навіть пряму загрозу безпеці, Кремль прагне нейтралізувати потенціал цієї культури як осередку незалежної думки.
І все ж, попри ці обставини, незалежна російськомовна емігрантська культура постає як автономна сила — простір етичного опору, творчої рефлексії та формування альтернативних сенсів. Її значення виходить за межі естетики: вона є живим виявом гідності у вигнанні, духовним свідченням свободи у добу політичного безглуздя.
Попри виразні досягнення, незалежна російськомовна емігрантська культура лишається надзвичайно вразливою — як до зовнішніх викликів, так і до внутрішніх суперечностей. Не можна ігнорувати загрозу інфільтрації з боку спецслужб Російської Федерації, які мають довгу традицію роботи з діаспорами як інструментами впливу. Примара «м’якої сили» — використання культурних, релігійних або наукових структур за кордоном у якості замаскованих каналів просування імперських ідей — вже сьогодні починає проростати у деяких ініціативах, що зовні декларують аполітичність.
Більше того, п’ята хвиля еміграції не є вільною від метастазів імперського мислення: ностальгія за «великою культурою», мимовільне відтворення ієрархій «центру» й «околиць», невміння слухати голоси народів, постраждалих від російської експансії, — усе це часом затьмарює навіть найщиріші антивоєнні інтенції.
Таким чином, російськомовна культура вигнання стоїть перед моральним і духовним вибором: або вона стане простором самокритичного оновлення й справжнього звільнення від імперських наративів, або ж зведеться до чергової варіації на тему «великої, але нещасної Росії», що знову намагається говорити від імені всіх, не слухаючи нікого.
Вирішальним є момент правди: чи зможе ця культура обрати відповідальність перед свободою, солідарність замість гегемонії, прозріння — замість ретроспективного міфу. У цьому — її істинний сенс і випробування на гідність.
Андрій Курбський для Newssky