Гамлет – найбільший лиходій Шекспіра

15.10.2020 0 Редакция Steelgrey

Хто найбільший лиходій Шекспіра? Річард III? Яго? Макбет? Всі вони мають претензії на титул; проте правильна відповідь – Гамлет.

| Newssky.com.ua

Найцікавішу рецензію на персонажа п`єси класика опубліковано на theconversation.

Гамлет не лише поводиться злочинно протягом усієї його однойменної п’єси, але якось переконав покоління глядачів та критиків, що насправді він є її героєм. Ось що виводить його лиходійство на новий рівень.

Подивіться на перелік злочинів Гамлета.

Спочатку він вбиває Полонія – головного радника короля та батька Лаерта та Офелії. Гамлет простромлює його, коли виявляє, що він підслуховує з-за гобелена. Полоній може бути «дурнем, який втручається», як Гамлет зневажливо називає його, коли виявляє його тіло; але Гамлет не в змозі почуватися вищим, коли “вдерся” у приватні медитації Клавдія лише у попередній сцені. Однак подвійні стандарти – це ознака всієї вистави.

Щоб погіршити його ставлення до Полонія, після його смерті Гамлет тягне труп бідаки через двір, ховаючи його від своїх близьких і залишаючи розкладатися і гнити без належного поховання.

Однак така неповага до Полонія після смерті нічим не відрізняється від того, як князь ставився до нього за життя. Використовуючи своє звання, Гамлет постійно ображає Полонія, висміюючи його за його вік, називаючи його призвіськами і часом відмовляючись розмовляти з ним безпосередньо. Гамлет робить це, знаючи, що Полоній не може відповісти. Пікування – звичайний стиль Гамлета по відношенню до другорядних персонажів: Розенкранц, Гільденстерн і Осрік – всі мають подібне ставлення.

Божевільний, аморальний і небезпечний, усвідомлюєте?

| Newssky.com.ua

Найбільш жорстоким злочином є смерть Офелії, яку Гамлет доводить до божевілля та самогубства, проводячи кампанію женоненависництва, газлайтингу та відкритих сексуальних домагань, одного моменту засуджуючи її за злочин, що вона є жінкою, а наступного принижуючи її публічно непристойними каламбурами.

Потім є його випадкове вбивство Розенкранца та Гільденстерна, єдиним злочином яких є підкорення наказу короля, щоб з’ясувати, що турбує їхнього друга, а потім провести до Англії. Хоча Гамлет не має доказів того, що його друзі знають фатальний зміст листа, який вони несуть із собою, що наказує стратити принца, він намагається забезпечити їх не лише вбивство, але й прокляття на вічність, відмовляючи їм у визнанні. За його власними словами, він ніколи більше про них не думає.

“Ніколи Гамлет”

Сценографія шекспірівського «Гамлета» грузинського художника Димитрія Тавадзе.

Сценографія шекспірівського «Гамлета» грузинського художника Димитрія Тавадзе. Димитрій Тавадзе / Вікімедіа, CC BY-NC-SA

У Лаерта, як і у Гамлета, є вбитий батько, а також сестра, доведена до самогубства. Коли він бере кілька рядків, щоб оплакати її могилу, Гамлет (чиї самозаглиблені монологи вже заповнили багато сторінок) обурюється тим, що фокус уваги має бути зосереджений на будь-кому іншому, навіть на восьми рядках («Хто той, чий смуток/Такий глибокий, а слова печалі/Такі гіркі, що вражені світила?”) і заявляє, на підставі жодних доказів, які ми бачили, що він любив Офелію в 40 000 разів більше, ніж її брат. Незважаючи на цей гіперболічний протест, він ніколи більше не згадує і не натякає на Офелію з того моменту, не кажучи вже про те, щоб висловити жаль із приводу її смерті.

Звичайним виправданням, яке висловлюється для Гамлета, є те, що багато з цих справ вчиняються тоді, коли він не має розуму. Дійсно, це його пояснення Лаерту щодо смерті Полонія (“Хіба Гамлет не помилився? Лаерт? Ніколи Гамлет”). Це виправдання мало б більшу вагу, якби Гамлет не переконливо сказав матері протилежне протягом кількох моментів вбивства:

Мій пульс, як ваш, стукоче рівномірно,-
Ця музика, що свідчить про здоров’я.
Мої слова — не безум. Накажіть —
І я усе вам ще раз повторю,
А безум би спіткнувсь.

До кінця п’єси Гамлет не тільки зруйнував своє життя та життя своєї родини та друзів, але й вільно віддав свою країну іноземній державі – саме те, чому його улюблений батько з усіх сил намагався запобігти.

Коротше кажучи, Гамлет – егоцентричний, правомірний, маніпулятивний, черствий бандит. Однак він також надзвичайно харизматичний, настільки, що переконав світ поділитися його гамлетоцентричним поглядом.

Саме це робить його геніальним лиходієм.