Австралієць придумав гібридну модель бізнесу, де один з її центрів – Київ
30.07.2021Австралієць Марк Патчет — засновник компанії Growth Shop. Вона працює за гібридною бізнес-моделлю, поєднуючи запуск рекламних кампаній із використанням технологій стартапів. Сьогодні офіси Growth Shop відкриті в Лондоні, Києві, Нью-Йорці та Хошиміні. Як нашому герою вдається балансувати між різними напрямками, читайте в матеріалі dev.ua.
Австралійський бізнес
Рідне місто Марка — Сідней. Проте він залишив Австралію 10 років тому і зараз живе між Лондоном і Києвом. Свою кар’єру підприємець розпочав в місті Бостон, США. Потім був Амстердам і робота в європейських компаніях. Далі наш герой ненадовго повернувся до Австралії.
«6 років тому я переїхав до Лондона і працював в таких компаніях як BBC, Channel 4 та інші. Це дуже круті бренди, але процеси всередині них відбуваються повільно. Тому я вирішив переключитися на стартапи — з меншими командами і ширшим баченням», — розповів Марк.
Петчет допомагав BBC залучити більше глядачів до перегляду, «щоб родини не перемикали канал весь день».
Поєднавши свій досвід роботи з медіа-гігантами та невеликими стартапами, підприємець заснував компанію Growth Shop. Це і агенція, і інкубатор, і акселератор водночас.
З деякими клієнтами ми працюємо як агенція, додає Марк. Ви приходите до нас і кажете, що хочете примножити свій бізнес, так ми стаємо партнерами, пояснює стартапер.
Київ — Хошимін
Ідея зайти в Україну прийшла після дослідження ринку, каже Марк. Стартапер шукав великий ринок в Європі, з відповідними професіоналами та організаціями, які інвестують в нове покоління. Так ми знайшли Projector School, School of Visual Communication (приватні школи креативного напрямку — ред.).
«Також нам була важлива культурна складова. На інших ринках споживачі зазвичай відповідають „так, так, так“. А в Україні це відповідь — „ні, пішов в дупу“. А потім додають, що можуть зробити краще і роблять», — відмічає Марк.
Неймовірні люди, молода культура, високий рівень інновацій і Київ, де я провів багато часу — стали тими факторами, чому підприємець розвиває в Україні свій бізнес.
На одній з попередніх робіт, Марк працював в компанії з офісом у в’єтнамському місті Хошимін. Азіати тоді запрошували американців до себе, аби перейняти їхній досвід в маркетингу. Таким чином наш герой переїхав до столиці В’єтнаму — міста Ханой.
«В Нью-Йорку у мене була велика команда. У В’єтнамі я почав працювати з новими людьми і вони справді були не гіршими виконавцями, ніж американці», — розповідає Марк.
Петчет додає, що в Азії його компанія не готова інвестувати в інновації, на відміну від України. Тому сьогодні він зосереджений саме на розвитку українського напрямку.
Як розвивається український офіс
Український офіс Growth Shop очолює Галина Палійчук. З Марком вона познайомилася через спільних рекрутерів. До цієї зустрічі дівчина викладала в канадській бізнес-школі, запускала інкубатор для імігрантів і працювала в політичній команді Христі Фріланд (сьогодні міністр фінансів Канади — ред.).
Галина виділяє три напрямки роботи в Києві. Перший — розбудова офісу в Україні. Сюди входять pr, співпраця з іншими компаніями, найм працівників і т. д.
Друга сфера — це акселератор.
«Ми знаходимо технології, які можуть підходити нашим клієнтам і запускаємо пілот. Якщо все успішно, то стартап може здобути собі аудиторію наших клієнтів», — пояснила Галина.
Вона наводить приклад стартапу AR Browser, який робить доповнену реальність з меблів для офісу або квартир. Growth Shop залучив свого клієнта — бренд Idle — до співпраці з AR Browser. Таким чином користувачі могли віртуально підібрати собі матрас для дивану.
Третій напрямок — розвиток міжнародного бізнесу Growth Shop. Тут найважливіше знаходити клієнтів зі всього світу і компанії, які в майбутньому можна буде купити.
«Така бізнес-модель гібридна і складна. Але вона дає можливість заробляти гроші без залучення великих зовнішніх інвестицій. І розвивати екосистему, в тому числі з венчурними фондами по всьому світу», — пояснила Палійчук.
Growth Shop заробляє на власних сервісах — від стратегії до performance-маркетингу. Сюди входить тестування реклами, дизайн сайтів, копірайтинг і т. д. Зазвичай з клієнтами підписують контракти на термін 6-12 місяців.
Щоб стати клієнтом компанії потрібно мати дохід від $300 000 на місяць, додає топ-менеджерка Growth Shop. До того ж, потрібно мати бюджет на рекламу.
«У нас є своя технологія по веб-аналітиці, яка дозволяє в реальному часі дивитися яка реклама краще працює», — каже Галина.
З 30 людей Growth Shop, 10 — українці. Це UX-дизайнери, email-маркетологи та web-аналітики.
Інвестиції та перспективи
На даний момент Марк вкладав в Growth Shop лише власні гроші. Все почалося з суми близько $3 000.
«Вам навіть не потрібні гроші. Тому що бізнес можна починати з договору», — вважає підприємець.
Він додає, що перевага цієї бізнес-моделі в тому, що ти можеш розвивати її достатньо недорого. Тому клієнти — це і є твій основний актив. Наводить приклад компанії, з якою підписали контракт минулого січня.
«Серед наших клієнтів — компанія idle — це наш найбільший партнер. Є компанія з Сан-Франциско GlobeIn, яка виготовляє крафтові речі. І є ще 5 потенційних клієнтів», — розповів Марк.
Як це працює? В інших, традиційних компаніях клієнти приходять із запитом збільшення кількості продаж, каже Марк. Наприклад, продаючи через Facebook. Але насправді важливо зрозуміти яку саме проблему потрібно вирішити.
У Growth Shop є команда, яка займається повним циклом розвитку компаній. Від стратегії і аналізу контенту до реклами в Facebook, Google та email-розислки.
«Я розмовляю з клієнтом. І кажу, що він, наприклад, не готовий витрачати гроші на рекламу в Facebook. Тому що ми маємо підтягнути ваш веб-сайт. Після цього переходимо до інших етапів — email і т. д. Кожного разу коли клієнт вкладає $1, він має отримувати $5», — розповів голова компанії.
За наступні два роки Марк хоче збільшити кількість клієнтів з 10 до 15, збільшити частку володіння в них, можливо і повністю придбати. В Україні він планує інвестувати в техстартапи, щоб «допомагати розвивати їхній маркетинг».