Якщо заважає держава господарювати, суспільство не жити приречене, а — виживати…

Юрій ЧернецькийЮрій ЧЕРНЕЦЬКИЙ (Житомир – Київ – Харків), доктор соціологічних наук, кандидат економічних наук, автор книг «Вища освіта в ринковій економіці» (1991), «Світова економіка» (2007, 2009) та ін. і набагато більше ніж 400 статей – спеціально для журналу NEWSSKY.COM.UA

 

Шановні Читачі! Повернімося ж до наших рейтингів, раз уже ми ввійшли в Новий 2018 рік, який швидко став просто «цим». Вибачайте за те, що певний час писатиму дуже коротко.

 

Countries by GDP (PPP) per capita in 2015, based on data from the International Monetary Fund. Author – Ali Zifan (2015).

Нагадаю, що до своїх рейтингів включаю 160 країн світу, чисельність населення яких у 2016 р. становила 0,8 млн. осіб і більше. При цьому орієнтуюся на глобальний рейтинг за так званим індексом демократії, що складається фахівцями Economist Intelligence Unit (його розглянуто в моїй статті «Демократія та економічний розвиток»). Також колеги до свого рейтингу вибірково включають трохи менше половини «мікродержав» (англ. micro-states) світу з населенням від 0,3 до 0,7 млн. осіб, а саме – в абетковому порядку – Ісландію, Кабо-Верде, Люксембург, Мальту, Суринам і Чорногорію. У своїй версії цю «привілейовану шістку» з рейтингів вилучив: хоча відповідні показники по державах довідково повідомляю, проте без зазначення рейтингових місць.

Ще індекс демократії не встановлювався і для двох країн більшого розміру, що протягом поточного десятиліття незмінно «очолюють» рейтинг за так званим індексом загроженості держав (англ. Fragile States Index, донедавна Failed States Index світу, – Південного Судану (12,2 млн. осіб) і Сомалі (14,3 млн.). Тобто, на думку укладачів відповідного рейтингу, ці країни як єдині, мінімально ефективні держави фактично не існують. Китайська державність у рейтингу Economist Intelligence Unit представлена трьома утвореннями: КНР, Тайванем і Гонконгом. Нагадаю, що останні два мають міжнародно-правовий статус територій Китаю. Але Тайвань функціонує як за фактом незалежна держава протягом десятиліть, а Гонконг не є такою ні офіційно, ні фактично. Тому до своїх рейтингів цю останню територію і тепер не включаю, хоча й наводжу відповідні її показники – з метою інформування шановних Читачів.

Таким чином, у моїх рейтингах представлені всі 160 фактично існуючих і функціонуючих держав світу, що у 2016 р. мали населення 0,8 млн. осіб і більше. Це стосується і наведеної нижче нової таблиці.

 

Обсяги та динаміка виробництва ВВП за ПКС на душу населення по державах світу у 2015–2017 рр. (після даних за 2015 р. у дужках наведено місце країн у тогорічному глобальному рейтингу)* 

 

Країни
ВВП за ПКС на душу населенняПриріст ВВП за ПКС на душу населення протягом 2016–2017 рр. (%)
Прогноз на 2017 р. (тис. міжнародних доларів)Обсяг виробництва за 2015 р. (міжнародних доларів)
1. Катар124,93132 099 (001)–5,4
–. Люксембург109,1998 987+10,3
2. Сінгапур90,5385 253 (002)+6,2
3. Ірландія72,6355 533 (008)+30,8
4. Норвегія70,5968 430 (004)+3,2
5. Кувейт69,6770 166 (003)–0,7
6. ОАЕ68,2567 617 (005)+0,9
7. Швейцарія61,3658 551 (006)+4,8
–. Гонконг61,0256 701+7,6
8. США59,5055 805 (007)+6,6
9. Саудівська Аравія55,2653 624 (009)+3,1
–. Ісландія52,1546 097+13,1
10. Нідерланди53,5849 166 (011)+9,0
11. Бахрейн51,8550 095 (010)+3,5
12. Швеція51,2647 922 (012)+7,0
13. Німеччина50,2146 893 (015)+7,1
14. Австралія49,8847 389 (013)+5,3
15. Тайвань, провінція Китаю49,8346 783 (016)+6,5
16. Данія49,6145 709 (017)+8,5
17. Австрія49,2547 250 (014)+4,2
18. Канада48,1445 553 (018)+5,7
19. Бельгія46,3043 585 (020)+6,2
20. Оман45,4644 628 (019)+1,9
21. Фінляндія44,0541 120 (023)+7,1
22. Сполучене Королівство43,6241 159 (022)+6,0
23. Франція43,5541 181 (021)+5,8
24. Японія42,6638 054 (024)+12,1
–. Мальта42,5335 826+18,7
25. Республіка Корея39,3936 511 (025)+7,9
26. Нова Зеландія38,5036 172 (026)+6,4
27. Іспанія38,1734 819 (028)+9,6
28. Італія37,9735 708 (027)+6,3
29. Кіпр, без Північного36,5632 785 (030)+11,5
30. Ізраїль36,2533 656 (029)+7,7
31. Чехія35,2231 549 (033)+11,6
32. Екваторіальна Гвінея34,8631 758 (032)+9,8
33. Словенія34,0631 007 (034)+9,8
34. Словаччина32,9029 720 (035)+10,7
35. Литва31,9428 359 (037)+12,6
36. Естонія31,4728 592 (036)+10,1
37. Тринідад і Тобаго31,1532 635 (031)–4,6
38. Португалія30,2627 835 (038)+8,7
39. Польща29,2526 455 (039)+10,5
40. Угорщина28,9126 222 (042)+10,3
41. Малайзія28,8726 315 (041)+9,7
42. Російська Федерація27,9025 411 (043)+9,8
43. Греція27,7826 449 (040)+5,0
44. Латвія27,2924 712 (044)+10,4
45. Казахстан26,0724 268 (045)+7,4
46. Туреччина24,6520 438 (052)+20,6
47. Чилі24,5923 460 (046)+4,8
48. Панама24,2621 765 (048)+11,4
49. Хорватія24,0921 581 (049)+11,6
50. Румунія23,9920 787 (051)+15,4
51. Уругвай22,4521 507 (050)+4,4
52. Маврикій21,6319 509 (053)+10,9
53. Болгарія21,5819 097 (054)+13,0
54. Аргентина20,6822 554 (047)–8,3
55. Іран20,0317 251 (061)+16,1
56. Ліван19,4918 240 (057)+6,9
57. Мексика19,4817 534 (060)+11,1
58. Габон19,2718 639 (056)+3,4
59. Кубаблизько 19 000 (055)
60. Туркменістан18,6816 445 (063)+13,6
61. Білорусь18,6217 654 (059)+5,5
62. Ботсвана18,1516 368 (064)+10,9
63. Таїланд17,7916 097 (065)+10,5
–. Чорногорія17,4416 123+8,2
64. Азербайджан17,4317 993 (058)–3,1
65. Коста-Рика17,1515 482 (067)+10,8
66. Ірак17,0015 474 (068)+9,9
67. Домініканська Республіка16,9714 984 (069)+13,3
68. Китай16,6214 107 (072)+17,8
69. Бразилія15,5015 615 (066)–0,8
70. Македонія15,2014 009 (073)+8,5
71. Сербія15,1613 671 (075)+10,9
72. Алжир15,1514 504 (071)+4,9
73. Колумбія14,4513 847 (074)+4,3
–. Суринам13,8816 292–14,8
74. Південно-Африканська Республіка13,4013 165 (076)+1,7
75. Перу13,3412 195 (077)+9,3
76. Шрі-Ланка13,0010 566 (086)+23,0
77. Єгипет12,9911 850 (080)+9,6
78. Монголія12,5512 147 (078)+3,3
79. Йорданія12,4912 123 (079)+3,1
80. Албанія12,4711 301 (083)+10,4
81. Венесуела12,3916 673 (062)–25,7
82. Індонезія12,3811 126 (085)+11,2
83. Туніс11,9911 428 (081)+4,9
84. Намібія11,5311 408 (082)+1,1
85. Боснія і Герцеговина11,4010 492 (087)+8,7
86. Еквадор11,2311 264 (084)–0,3
87. Грузія, без Абхазії та Південної Осетії10,649 630 (088)+10,5
88. Свазіленд9,888 453 (093)+16,9
89. Фіджі9,869 044 (089)+9,1
90. Лівія9,7914 650 (070)–33,2
90. Парагвай9,798 708 (091)+12,4
92. Ямайка9,218 759 (090)+5,1
93. Вірменія9,108 468 (092)+7,4
94. Сальвадор8,938 303 (094)+7,6
95. Бутан8,728 201 (095)+6,3
96. Україна8,667 519 (098)+15,2
97. Марокко8,618 164 (096)+5,5
98. Гайана8,277 509 (099)+10,1
99. Філіппіни8,237 254 (101)+13,5
100. Гватемала8,177 738 (097)+5,6
101. Болівія7,546 465 (103)+16,5
102. Лаос7,375 309 (110)+38,8
103. Індія7,176 162 (104)+16,4
104. Узбекистан6,996 068 (106)+15,2
–. Кабо-Верде6,946 522+6,4
105. В’єтнам6,886 024 (107)+14,3
106. Ангола6,817 344 (100)–7,2
107. Конго6,716 722 (102)–0,1
108. М’янма6,295 469 (109)+15,0
109. Нігерія5,936 108 (105)–2,9
110. Нікарагуа5,824 997 (114)+16,4
111. Молдова, без Придністров’я5,665 006 (112)+13,0
112. Гондурас5,504 869 (115)+12,9
113. Пакистан5,355 000 (113)+7,0
114. Східний Тимор5,015 628 (108)–11,0
115. Сиріяблизько 5 000 (111)
116. Гана4,604 266 (118)+7,7
117. Судан4,584 344 (117)+5,5
118. Мавританія4,474 395 (116)+1,6
119. Бангладеш4,213 607 (120)+16,6
120. Камбоджа4,013 487 (121)+14,9
121. Замбія4,003 868 (119)+3,4
122. Лесото3,872 987 (127)+29,4
123. Кот-д’Івуар3,863 316 (123)+16,3
124. Папуа–Нова Гвінея3,802 652 (132)+43,4
125. Киргизстан3,653 363 (122)+8,6
126. Джибуті3,573 204 (125)+11,6
127. Кенія3,503 208 (124)+9,0
128. Камерун3,363 144 (126)+7,0
129. Танзанія3,282 904 (128)+13,1
130. Таджикистан3,132 749 (130)+13,8
131. Палестинаблизько 2 900 (129)
132. Непал2,692 465 (134)+8,9
133. Сенегал2,682 451 (135)+9,4
134. Чад2,432 634 (133)–7,6
135. Уганда2,352 003 (139)+17,5
136. Ємен2,302 671 (131)–13,9
137. Зімбабве2,282 096 (138)+8,6
138. Бенін2,222 113 (137)+5,2
139. Малі2,172 199 (136)–1,4
140. Ефіопія2,111 801 (142)+17,2
141. Руанда2,081 807 (141)+14,9
142. Гвінея2,041 214 (153)+68,6
143. Афганістан1,891 947 (140)–3,1
144. Буркіна-Фасо1,881 724 (145)+9,3
145. Гаїті1,811 750 (144)+3,4
145. Гвінея-Бісау1,811 508 (149)+19,9
147. КНДРблизько 1 800 (143)
148. Сьєрра-Леоне1,791 577 (147)+13,3
149. Гамбія1,691 646 (146)+2,4
150. Того1,611 483 (150)+8,8
151. Коморські Острови1,561 519 (148)+2,6
152. Мадагаскар1,551 462 (151)+6,2
153. Еритрея1,431 297 (152)+10,0
154. Мозамбік1,271 186 (154)+6,7
155. Малаві1,171 124 (155)+4,5
156. Нігер1,151 080 (156)+6,5
157. Ліберія0,87873 (157)0,0
158. Бурунді0,81818 (158)–1,2
159. Демократична Республіка Конго0,78770 (159)+1,3
160. Центральноафриканська Республіка0,68630 (160)+7,9

* Відомості щодо ВВП за ПКС на душу населення взято з публікацій за програмою International Comparison Program (ICP), яка здійснюється під керівництвом Світового банку; прогноз на 2017 р. подається за базою даних для публікації МВФ World Economic Outlook (October 2017). Підрахунок темпів приросту цього показника здійснено автором статті.

У цій статті зосереджу увагу на рівні економічного розвитку. Тому звернемося до рейтингів, укладених на базі ВВП (валового внутрішнього продукту) за ПКС у розрахунку на душу населення. Останній є основним, базовим показником рівня економічного розвитку країни, продуктивності національного господарства, приватного та державного споживання в суспільстві. Насамперед за його допомогою здійснюється міжнародне порівняння «фізичних» обсягів виробництва товарів і послуг. Під час вимірювання використовується так званий паритет купівельної спроможності (ПКС) національних валют. Сутність ПКС, за формулюванням фахівців Світового банку, полягає в наступному: «міжнародний долар» (надалі просто долар) – інструмент вимірювання – має таку ж купівельну спроможність стосовно ВВП або ВНД (валового національного доходу) певної країни, тобто сукупності товарів і послуг, що суспільством виробляються, яку долар США має в межах США.

Хочу запропонувати такий розподіл 160 країн, включених до рейтингу, за групами на базі виробництва ВВП за ПКС у розрахунку на душу населення, відповідно до прогнозу на минулий рік (остаточні підсумки ще не підбито):

1. національні економіки високого рівня розвитку (душовий ВВП за ПКС 32 тис. дол. і більше) – близько трьох із половиною десятків суспільств;

2. національні економіки середнього рівня розвитку (душовий ВВП за ПКС від 10 до 31 тис. дол.) – близько п’яти з половиною десятків держав;

3. національні економіки низького рівня розвитку (душовий ВВП за ПКС менше 10 тис. дол.) – близько семи десятків країн.

Саме в останній групі, нехай у верхній її частині, на жаль, загрузла Україна… Яка веде і надалі невідворотно вестиме війну зі страшним ворогом. Підтримую міркування, висловлені в публіцистичній репліці поета й письменника Сергія Жадана «Дива не буде. Буде війна. І вистояти в ній можна лише всім разом». Тільки зроблю важливе доповнення:

А диво вже було:

змогли ми дати бій

розбещеній «зело»

своїй сусідці злій!

Однак це диво забезпечили наші бійці на «лінії розмежування» (і волонтери).

 

ЧОГО НЕ ПЕРЕДБАЧИВ МОСКОВСЬКИЙ ПАХАНЧИК

 

Для Донбасу щур-хитрун відвів

вбивці України роль огидну…

Та знайшлось новітніх козаків

вдосталь, щоби відсіч дати гідну.

Героям — слава!

 

В економіці ж… Ганьба очільникам держави за таку «економічну політику»! Спрямовану майже виключно на захист корисливих інтересів олігархів та олігаршків усіх рівнів — від загальнонаціонального Хабаровська-на-Дніпрі через регіональні Хабаркови на заході, сході, півночі, півдні й у центрі країни і до найменших сільських громад.

Україна потребує негайної МИРНОЇ антиолігархічної революції. Запорукою мирного її характеру має бути те, що відповідні реформи розроблятимуть і здійснюватимуть весь Український народ (за Конституцією, «громадяни України всіх національностей») та його держава, всі органи державного управління та місцевого самоврядування. До речі, це в інтересах і великого бізнесу. Ба навіть олігархи повинні розуміти: якщо б вони своєю… невситимою зажерливістю принесли до України… серйозні неприємності, новим виданням Коліївщини не обійшлося б. За сучасної глобалізації винуватців нещадно… карали б по всіляких Віднях, Лондонах, Нью-Йорках та інших Гонконгах-Джакартах-Мельбурнах. Щиро сподіваюся на елементарну розважливість «фігурантів».

А поки що в Україні виробляється ВВП за ПКС на душу населення ВТРИЧІ (!!!) менше, ніж у Росії, проти якої ми змушені вести війну. Мова не про такий самий розрив у рівнях споживання широких мас населення. Якщо, наприклад, вимірювати індекс якості життя, комплексно враховуючи питання купівельної спроможності, особистої безпеки, охорони здоров’я, розвитку транспортної системи, забруднення навколишнього середовища та ін., то величина цього індексу для України і Росії протягом поточного десятиліття була й залишається приблизно однаковою, дуже НИЗЬКОЮ. Але хіба путіних та… їм подібних це турбує?! Ідеться про те, що за нинішнього рівня виробництва товарів і послуг Україні в умовах війни значно важче виділяти кошти на закупку озброєнь та інші воєнні потреби.

Головне ж: сусіди «нехай собі, як знають…», а народ, що розгорнув Революцію Гідності, таки вартий НЕГАЙНОГО підвищення матеріального рівня та якості свого життя! Широкі народні маси. Не глитаї-олігархи, починаючи з…

Далі буде.

Поширити / Поделиться:

В тему:

,
UkrNET - поисково-информационный ресурс