Система і персоналії. В чому реальне поневолення України

Розглядаючи конкретні випадки і кроки декомунізації нашого життя, слід розуміти справжні, фундаментальні причини поневолення України.

поневоленняУзурпація, поневолення України здійснювалося не персонами, а системою: «Право» підпорядковувалося «Закону», а закон застосовувався вибірково у відповідності до змісту «Волі». Персоналії визначали лише одіозність форм. І Сталін, і Хрущов, і Брежнєв, …, і Путін діяли і діють в рамках зазначеної ординської матриці.

Росія й Україна, як спадкоємиці Орди, й досі перебувають у дискурсах (сукупність дій) цієї системи. Вона, до речі, запозичена Ордою з Китаю, де теж зберігається й досі. Це, так звана, партикулярна система. Відмінність лише в тому, що в сучасному Китаї волю формує ідеологія комуністичної партії, а в Росії та Україні цю волю визначає клептократія.

Майдан в Україні – це спроба вийти з рамок Азійської партикулярної системи й перейти до Західної універсальної системи: діє лише закон, він єдиний для всіх і повинен не підпорядковувати собі, а відображати в собі права людини.

Історія знає інший цікавий випадок переходу від партикулярної до універсальної системи організації суспільно-політичного життя на прикладі Сінгапуру. Там в конструкції «Право» – «Закон» – «Воля»  смислом Волі стала настанова універсалізму: тобто, виконання закону «без виключень та винятків» було «нав’язане». Коли ж система впроваджених норм почала діяти, а не застосовуватися, то Сінгапур здійснив не просто економічний стрибок, він перейшов з однієї групи країн в Табицях Ангуса Медісона до іншої групи. Можна стверджувати, що Лі Куан Ю вольовими методами диктатури «знищив» диктатуру. Але, унікальними його дії визначає те, що це був не занепад самодура, а свідомий вибір мудреця.

Лі Куан Ю

В цьому сенсі найважливішими завданнями нового політичного класу й суспільства в Україні стають питання зміни настанов неформальної частини суспільного договору з рабських партикулярних на відповідальні універсальні. Тому що немає сенсу змінювати закони в спільноті, де не культивується імператив як беззастережний моральний принцип, що закон потрібно виконувати всім.

Валентин ТкачВалентин Ткач, Чернівці


В тему:

UkrNET - поисково-информационный ресурс